Berita WhatApp

DUIT DHUHA

Assalamualaikum sahabat … Bacalah ..semoga mendapat manfaat buat diri kita dan keluarga.

MESTI BACA
Dari grup usahawan MARDI untuk renungan semua.

Sahabat, saya adalah seorang yang ada nama dalam industri penternakan negara, tetapi saya berundur. Saya telah lalui 10 tahun pendidikan formal di universiti; 22 tahun dalam industri terutama ternakan ayam.
Hari ini saya ingin membuka pekung industri terutama
ayam daging & lembu

ayam

ayam

Saya berundur dari industri ayam sebagai orang yang ada nama dengan satu kesedaran…industri ini sangat SAKIT.

Sebagai muslim saya minta maaf jika dalam group ni ada yang belum muslim yang mungkin tersinggung dengan apa yang saya ucapkan ini. Saya dapat buktikan betapa sakitnya industri ayam ini dijalankan.

Ramuan makanannya ;-
Sumber protinnya dari
– Tepung darah
– Tepung daging
– Tepung tulang
(majoriti di impot). Pengesahan sumber bahan ini adalah dari sumber babi

daging lembu

daging lembu

Semasa proses penternakan ada bahan kimia seperti punca arsenic, antibiotik terlarang digunakan secara berleluasa. Pada 1996 berlaku pembocoran maklumat dan terjadinya isu ayam nitrofuran. Saya berundur dari industri ini secara total pada 1999.

Saya menjalankan kajian apa punca protin yang boleh dibangunkan secara skala komersial yang tidak ada undang-undang mengekang kita. Ia bermula dengan

1.pembiakan ikan Guppy biasa – ikan ini lambat dan sekali cycle jumlah tak banyak.
2. Cacing tanah – sukar dengan kerenah media dan penggandaan yang lambat
3. Selidik larva lalat seperti Chrysomia bezziana (lalat hijau) juga musca domestica (lalat rumah) – masalah yang kita hadapi adalah pencemaran E.coli dan Salmonella pada larvanya sebab memang tabiat lalat sukakan kotor. (Afrika bangunkan juga larva lalat ini).
4. Kajian penggandaan tikus putih makmal secara besar-besaran untuk tepung protin. Ia juga bermasalah dengan macam mana nak proses anak-anak tikus dan juga ada punca penyakit yang dibawa.
5. Saya telah lama perhatikan larva BSF (tak tahu nama dan nama saintifiknya). Akhir-akhir ini saya mencari secara giat dalam internet dan jumpa artikel MAGMEAL® barulah saya tahu dan langsung jumpa dengan geng-geng BSFL ni…

Matlamat & visi saya adalah untuk menukarkan sumber protin dari sisa babi kepada punca yang halal syarak untuk sekurang-kurangnya makanan saya sekeluarga. Saya pernah ke dialog JAKIM, JAIS, Halal Hub dalam isu ayam babi di The Palma Hotel, Putrajaya.

Dalam dialog itu para pegawai berkenaan bermati-matian tuduh saya sebagai talibarut pihak berkepentingan dalam industri menyebarkan dakyah palsu. Jawapan balik saya kepada mereka:

“Jika saya adalah penyebar dakyah, maka pihak tuan-tuan semua perlu buktikan yang anda betul dengan menguatkuasakan LOGO HALAL JAKIM pada beg makanan ayam komersial”

Bermula dari tarikh itu sampai ke jam What App ini ditulis BELUM ADA LOGO HALAL DI BEG MAKANAN AYAM KOMERSIAL.

Ayam ini kita suap hari-hari kepada kita, emak kita, isteri kita, anak-anak kita, ustaz-ustaz kita. Apa yang saya nampak ialah ada proses kerosakan yang sedang berlaku dalam diri kita iaitu keras hati, sifat tamak haloba membiak, timbul penyakit pelik-pelik.

Saya bersyukur menemui kumpulan ini .

Saya bermula balik dari kursus 27hb Mac lalu, berhempas pulas menjalankan usaha menggunakan segala sumber yang ada untuk merealisasikan BSFL adalah PENGGANTI KEPADA SISA BABI YANG DIGUNAKAN SEKARANG.

Maafkan saya, terpaksa buka cerita ini demi melorongkan matlamat murni ilmu ini bagi faedah ummah.

Terima kasih sifu kerana memberi ilmu sifu dan halalkan kepada saya.

Jika kita bergerak dalam skala besar, kita boleh mengubah industri. Jika bergerak dalam skala kecil, kita hanya mampu mengubah makanan keluarga kita.
Saya dah 16 tahun total stop makan ayam komersial semata-mata isu tepung protin dan residu antibiotik yang sangat menakutkan jika tuan-tuan sahabat mengetahuinya.

Ikhlas.
Dr. Saari
Dip. Animal health And Production UPM
Doctor of Vetrinary Medicine UPM

Working Experience
1. Ayam Dinding – Perak
2. Perak Meat – Perak
3. TD Poultry – Terengganu
4. Murni Hatchery – Kelantan
5. Ayam Organik HPA – Perlis.
6. Sekarang mengasaskan pergerakan muamalat dalam kumpulan sedar ekonomi QC2U.com

Maaf jika tersinggung.
1. Saya tidak berniat untuk berada di saf hadapan atau mengambil peranan yang aktif.
2. Tolong viralkan semoga lepas tanggungjawab kita.
3. Jika pernyataan saya tidak benar diharap ada pihak yang akan menjelaskannya nanti.

Wallahualam

************************************************************************************************************

Hadis  Nabi SAW

[9:39PM, 7/30/2016] ‪+60 14-514 2484‬: Hadis 36 : Balasan Meringankan Beban Orang Lain

Daripada Abi Hurairah RA meriwayatkan daripada Nabi SAW, Baginda bersabda :

من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا، نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة. ومن يسر الله عليه فى الدنيا والآخرة. ومن ستر مسلما، ستره الله فى الدنيا والآخرة. والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه. ومن سلك طريقا يلتمس فيه علما؛ سهل الله له به طريقا إلى الجنة. وما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله، يتلون كتاب الله، ويتدارسونه بينهو إلا نزلت عليهم السكينة، وغشيتهم الرحمة، وحفتهم الملائكة، وذكرهم الله فيمن عنده. ومن بطأ به عمله؛ لم يسرع به نسبه

“Sesiapa melepaskan salah satu kesusahan dunia daripada seorang Mukmin, maka Allah akan melepaskan salah satu kesusahan pada hari kiamat daripadanya. Sesiapa yang memudahkan orang yang tengah dilanda kesulitan maka Allah akan memudahkannya di dunia dan Akhirat. Sesiapa menutup aib seorang Muslim maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan Akhirat. Allah menolong hamba-Nya selama hamba itu menolong saudaranya. Sesiapa menempuh suatu jalan dalam rangka mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah Allah dengan membaca kitab Allah dan mempelajarinya bersama-sama, kecuali bahawa ketenteraman akan turun kepada mereka, malaikat menaungi mereka di hadapan makhluk yang di sisi-Nya, dan sesiapa yang lambat ( kurang )amalannya, maka tidak akan dipercepat mengangkat darjatnya.”

[ Riwayat Muslim no. 2699, 2580 dan Al-Tirmizi no. 2840 ]

 

Assalam…..kongsi dr ustaz basyer…

Tanda-tanda Seseorang Mendapat Husnul Khatimah.

Husnul khatimah bermaksud berakhimya kehidupan manusia di dunia dengan kesudahan yang baik sebaliknya su’ul khatimah iaitu berakhirnya kehidupan manusia sebagai penyudah yang buruk. Keadaan seseorang saat tutup usia memiliki nilai tersendiri, kerana balasan baik dan buruk yang akan diterimanya bergantung pada keadaan ketika saat tutup usianya.

Sabda Nabi SAW. maksudnya : “Sesungguhnya amalan itu (tergantung) dengan penutupnya.” (Hadis riwayat Bukhari dan selainnya)

Orang yang doanya akan dimakbul oleh Allah SWT adalah mereka yang beriman, taat, mengamalkan sunnah Rasulullah SAW, banyak beramal soleh, banyak berjasa kepada orang lain dan menjauhi dosa dan maksiat kepada Allah SWT. Mintalah kepada Allah SWT untuk akhir hidup kita yang baik dan dijauhi su’ul khatimah.

Sebaik-baik umur adalah umur yang panjang dan penuh dengan amal soleh. Dan seburuk-buruk umur menurut Allah SWT adalah yang panjang umurnya tetapi diisi dengan dosa dan maksiat kepada Allah.

Para ulama telah merumuskan bahawa terdapat sembilan perkara perlu dilakukan oleh seorang mukmin itu supaya di akhir hayatnya mereka dikurniakan husnul khatimah. Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :

Pertama : Keadaan di akhir hayat seseorang bergantung kepada amalan sehari-hari. Oleh kerana itu, isilah hari-hari kita dengan selalu meningkatkan iman dan amal soleh.

Kedua : Selain berusaha untuk selalu meningkatkan ibadah fardu dan sunat, maka perlu memperbanyak amalan ihsan, iaitu amalan yang memberi kebaikan kepada orang ramai, baik berupa ajakan untuk kembali kepada Allah (dakwah ilallaah), menyebarkan ilmu, menyebarkan kasih sayang, menyebarkan amal soleh, dan selalu berpesan-pesan kepada yang hak dan berpesan -pesan pada kesabaran .

Ketiga : Tidak meminta mati kecuali kerana telah terjadi fitnah yang mengancam keselamatan diri dan agamanya.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “ Jangan sesekali seseorang daripada kamu bercita-cita hendak mati kerana sesuatu bencana yang menimpanya; kalau keadaan mendesaknya meminta mati, maka hendaklah ia memohon dengan berkata : Ya Tuhanku, hidupkanlah daku selagi hidup itu lebih baik bagiku, dan matikanlah daku apabila mati itu lebih baik bagiku.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Keempat : Jangan sekali-kali berfikir untuk mengakhiri hidup dengan jalan pintas kerana adanya tekanan hidup yang berat. Orang yang mengakhiri hidupnya dengan jalan pintas (bunuh diri) tidak akan diterima amalnya dan dipastikan dia akan masuk neraka.

Firman Allah SWT yang bermaksud,”…Janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir”. (Surah Yusuf ayat 87)

Kelima : Ajal adalah sebuah misteri, merupakan rahsia Allah. Ia datang secepat kilat, tetapi tidak datang-datang walaupun telah dinanti-nantikan setiap saat. Namun jika ajal telah datang, tidak boleh ditunda atau dimajukan walaupun sedetik.Buatlah persiapan sebaik mungkin sebelum meninggalkan dunia ini. Persiapan sebelum kematian adalah sentiasa beristighfar, sentiasa minta maaf sesama manusia, selesaikan semua hutang-hutang, jaga solat fardu berjemaah dimasjid, sedekah jariah, sebarkan ilmu yang bermanfaat dan melahirkan anak-anak yang soleh.

Keenam : Mengamalkan doa untuk dijadikan orang yang husnul-khatimah pada setiap akhir solat fardu.

Di antara doa-doa yang perlu diamalkan adalah :

هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Hablii hukmaw wa al hiqniy bish shoolihiin

Maksudnya, “Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang soleh.”
(Surah asy-Sy’araa, ayat 83)

اللهم اجعل خير عمري أخره و خير عملي خواتيمه و خير أيامي يوم لقائك

Allaahummaj’al khayra ‘umrii aakhirahu wa khayra ‘amalii khawaatiimahu wa khayra ayyaamii yawma lliqaa’ika Maksudnya, “Ya Allah jadikanlah sebaik-baik umurku pada ujungnya dan sebaik-baik amalku pada akhir hayatku, dan (jadikanlah) sebaik-baik hariku yaitu hari ketika aku bertemu dengan-Mu (di hari kiamat).” (Hadis riwayat Ibnus Sunny)

اللهم اختم لنا بحسـن الخاتمة ولا تختم علينا بسـوء الخاتمة

Maksudnya, “Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan husnul-khatimah (akhir yang baik), dan jangan Kau akhiri hidup kami dengan suu-ul-khatimah (akhir yang buruk).”

Ketujuh : Selalu menumbuhkan perasaan khauf dan rajaa (takut dan harap), iaitu takut akan tidak diampuninya dosa-dosanya dan berharap bahawa Allah SWT itu Maha Rahman dan Rahim yang akan selalu memberikan rahmat kepada orang-orang yang dikehendaki-Nya.

Kelapan : Ketika sudah ada tanda-tanda akan dipanggil oleh Allah SWT perbanyaklah membaca kalimat toyyibah, Nabi SAW ada menyatakan siapa yang ucapan terakhirnya adalah Laa Ilaaha illallah orang itu dijamin masuk syurga.

Kesembilan : Sentiasa memperbanyakkan sedekah.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :“Sungguh sedekah itu akan memadamkan kemarahan Tuhan dan menghindarkan dari kematian yang buruk (Su’ul Khatimah).” (Hadis Riwayat al-Turmuzi)

************************************************************************************************************

[3:53PM, 7/31/2016] ‪+60 17-398 7248‬: ?Laporan dari pakar penyedian makanan dari forim

Biskut Cream Cracker

Biskut Cream Cracker

Biskut jika dicucuh api memang mudah terbakar kerana kandungan kanjinya sangat tinggi sebab menggunakan beras tepung dan kanji kentang.

Kanji yg tinggi juga boleh sebabkan biskut ni menyerupai plastik sebab kanji dlm tepung adalah polimer yg brittle pada suhu suhu tertentu.

Kanji kentang juga ada digunakan dlm penghasilan plastik mesra alam. Sebab tu bila bakar bau macam plastik.

Jawapannya : Ia selamat dimakan.

Biskut creame cracker Hup Seng spt dlm video yg di viral adalah keluaran syarikat kepunyaan Syed Mokhtar Bokhari yg telah membeli syarikat dan kilang tersebut tanpa mengubah nama produk kerana telah menguasai market share begitu lama.

Permainan kotor bangsa cina  kalau dulu x pernah viral .Bila Syed Mokhtar beli dah mula main kotor untuk menjatuhkan ekonomi anak melayu.kalau bolih bangsa dia saja nak maju dan bangsa melayu ni biar melayu tak bangkit2.

************************************************************************************************************

[8:09AM, 7/20/2016] ‪+60 19-286 0207‬: ?Semuga Bermanfa’at – NHN?

Memilih Klinik DHijrah pagi ini. Topik yg menarik.

Klinik DHijrah – Adab Bersahabat – Ust Hj Lukmanul Hakim Hanafi.

Apa makna sahabat? Seorang yg mendampingi seseorang. Yg kita mahu ialah sahabat sehati sejiwa yg bersama kita di masa susah senang.

sahabat

sahabat

Boleh tidak kita ungkapkan sayang pada sahabat kita? Sahabat pernah bertanya pada baginda s.a.w. boleh ke mengungkap sayang pada sahabat? “ Jika salah seorang dari kalian kasih pada saudaramu, maka hendaklah kamu memberitahunya.” jawap baginda s.a.w. Ini tersebut dlm sebuah hadis sahih riwayat Muslim. Jadi tidak salah tapi kalau berlainan jenis, perlu menjaga adab2 nya dan menjaga supaya tidak ada syahwat yg timbul.

Adab Bersahabat Utk Mengekalkan Persahabatan Itu, Menurut Imam Ghazali Dlm Bidayatul Hidayah

1. Bersahabat kerana Allah

2.  sahabat dari diri kita

3. Bantu keperluannya dgn kadar segera.

4. Menyembunyikan aib2nya.

5. Jangan memanjangkan cerita keburukannya bila dengar orang bercerita

6. Bila mendengar ia dipuji oleh orang lain, ceritakanlah padanya. Jangan berbantah-bantah dgn sahabat kita. Bila berbantah, akan menjadi pergaduhan

7. Bila nampak sahabat berbuat kebajikan, bersyukur pada Allah. Niat utk mencontohi

8. Bila sahabat dicela, bela dia dan betulkan keadaan. Suruh orang itu bertanya sendiri pada tuan badan tentang apa yg didengar

9. Tunjuk contoh yg baik pada sahabat kita. Ia akan dapat membuatnya terbuka hati utk mencontohi kita.

” Seseorang yg dilandasan yg betul, lihatlah dgn siapa dia bersahabat.” sabda baginda s.a.w

Kata Al Aqamah, sahabat yg baik akan membantu, menghargai, melindungi kita dan ada masanya, mengalah utk menjaga persahabatan.

Kata Saidina Ali, ” Sahabat yg baik itu sentiasa di sisimu, membantumu.” Baginda menganggap Saidina Ali itu umpama kunci pada gedung ilmu.

“Selembut-lembut hati ia berkaitan dgn mulut. Sentiasa bercakap baik dan berakhlak baik, ” kata Dr Wahbah Zuhaili.

Kata Saidina Ali, ” Ujilah sahabatmu ketika bermusafir dgn nya” Lihat kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir ketika bermusafir. Betapa sabar Nabi Khidir menghadapi kerenah Nabi Musa.

Kata Imam Ghazali, berkawan biarlah ikhlas dan tidak hanya kerana mahukan sesuatu. Walaupun ada kelemahan, tetap kita berkawan dgn nya dan membantunya mengatasi kelemahan itu.

Sahabat yg baik itu umpama makanan, sentiasa diperlukan.  Saidina Abu Bakar adalah contoh sahabat yg baik. Baginda s.a.w. adalah seorang yg tak berharta tapi ia tetap bersahabat dan membantu dalam apa juga situasi. Saidina Abu Bakar menyokong baginda sehabis-habisnya dan ia  selalu tersebut sebagai orang kedua selepas nabi dalam semua perkara.

Seseorang itu akan mengikut akhlak temannya atau sahabatnya. Betul cara org tua2 dahulu yg melarang anak cucu bergaul dgn orang yg tak baik kerana tidak mahu mereka terpengaruh.

Allah akan menutup aib orang yg menjaga aib sahabatnya.

Islam tidak membataskan berkawan dgn orang Islam sahaja. Orang kafir harbi spt zionist memang patut dijauhi. Org kafir zimmi yg tidak memusuhi kita, tidak ada masa’alah bersahabat dgn nya  dan jagalah batas-batasannya spt aurat, contohnya.

Alhamdulillah, syukur padaMu

************************************************************************************************************

[9:21AM, 7/27/2016] sdi stm: HADITS 31: KETIADAAN IMAM UNTUK SEMBAHYANG BERJEMAAH

Daripada Salamah binti al-Hurr r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda; “Lagi akan datang suatu zaman, orang ramai berdiri tegak beberapa masa. Mereka tidak dapat memulakan sembahyang berjamaah kerana tidak mendapatkan orang yang boleh menjadi imam”. (Riwayat Ibnu Majah)

Keterangan:
Walau pun secara pastinya pada hari ini kita belum lagi sampai ke peringkat apa yang telah disabdakan oleh Rasulullah saw. tadi, namun masyarakat kita sekarang ini sudah menghala ke sana.

Banyak kampung-kampung yang tidak mempunyai Tok Imam yang benar-benar mampu melaksanakan peranan Imam yang sebenar. Kelihatannya, masyarakat kita kekurangan kepada ilmu-ilmu syari’at. Mereka yang berilmu pula ramai yang tidak menghadiri sembahyang berjemaah, maka tinggallah orang-orang yang jahil.

Maka apabila hal ini berpanjangan, pasti pada suatu hari nanti akan sampai juga keperingkat keadaan yang telah dinyatakan oleh Rasulullah saw. tadi.

************************************************************************************************************

[8:46AM, 8/11/2016] ‪+60 13-452 7290‬: *_MENANGISLAH SEPERTI PEREMPUAN !_*

Pemimpin muslim terakhir di Andalusia (Spanyol), Abdillah Muhammad bin Al Ahmar, keluar dari istana kerajaan dg hina.
Malam itu, Andalusia telah jatuh ke tangan kerajaan Katolik setelah berada di bawah kekuasaan Islam selama *lebih dari 800 tahun*.
Kini, ia tinggalkan istana dgn hati pilu. Dadanya sesak.

perempuan

perempuan

Hingga sampai di sebuah bukit yg cukup tinggi.
Dari sana ia menatap Istana Al Hambra.
Ia menangis tersedu-sedu hingga janggotnya basah kuyup dgn air mata.

Melihat hal itu, ibunya berkata, “Menangislah! Menangislah seperti perempuan! Kerana kau tidak mampu menjaga kerajaanmu sebagaimana laki-laki perkasa! “

Kekuasaan Islam berakhir di Andalusia. Dan belum pernah bangkit lagi hingga detik ini! Umat Islam disana diberi pilihan : Masuk Kristian, dibunuh atau diusir.
Tahu apa?
*_penyebab jatuhnya Andalusia ?_*

1. Cinta *dunia*
2. Meninggalkan *jihad*
3. Berkubang *kemaksiatan*
4. Menyerahkan urusan *bukan pada ahlinya*
5. *Bodoh* dalam hal agama

Bayangkan jika *NUSANTARA* nanti telah jatuh total ke tangan orang kafir, pemuda Islam menangis dan ibu2 mereka berkata, “Menangis lah seperti perempuan! kerana kau tidak bisa menjaga bangsa ini sebagaimana seorang laki2 perkasa!
Maka bersiaplah wahai pemuda Islam.
Pelajari baik-baik 5 faktor di atas.
*Kerana sebab-sebab kejatuhan itu akan selalu sama..*

Wallahu’alam

************************************************************************************************************

Rupa2nya tanpa kita sedar, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak boleh main balun je… Sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya.
Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2.

Jangan makan
SUSU + DAGING
DAGING + IKAN
IKAN + SUSU
AYAM + SUSU
IKAN + TELUR
IKAN + DAUN SALAD
SUSU + CUKA
BUAH + SUSU cth :- KOKTEL
# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH
DAHULU, BARU MAKAN NASI.
# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu kerana di kuatiri akan cepat mendapat penyakit.
Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-), jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.
p/s : Sampaikan walau sepatah…
Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat
amalan:-
Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk
yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.
Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).
Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.
Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam).
Sama2lah kita mengamalkannya. ……
WallahuA’lam
Sabda nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.

 

************************************************************************************************************

 

“share biar suami-suami membacanya”

Ketika Allah
menciptakan wanita, malaikat datang dan bertanya,
“Mengapa begitu lama engkau menciptakan wanita, Ya Alllah ???”

Allah menjawab:
“Sudahkah engkau melihat dgn teliti setiap apa yang telah aku ciptakan untuk wanita?”
Lihatlah dua tangannya mampu menjaga banyak anak pada saat bersamaan, punya pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kerisauan, dan semua itu hanya dengan dua tangan”.
Malaikat menjawab dgn takjub,

“Hanya dengan dua tangan? tidak mungkin!”
Allah menjawab,”Tidakkah kau tahu, dia juga mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan boleh bekerja 18 jam sehari”.
Malaikat mendekati dan mengamati wanita tersebut dan bertanya,

“Ya Allah, kenapa wanita terlihat begitu lelah dan rapuh seolah-olah terlalu banyak beban baginya?”
Allah menjawab,”Itu tidak seperti apa yang kau bayangkan, itu adalah air mata.”

“Untuk apa???”, tanya malaikat.
Allah melanjutkan,

“Air mata adalah salah satu cara dia menunjukkan kegembiraan, kerisauan, cinta, kesepian, penderitaan, dan kebanggaan, serta wanita ini mempunyai kekuatan mempesona lelaki,ini hanya beberapa kemampuan yang dimiliki oleh wanita.
Wanita dapat mengatasi beban lebih baik daripada lelaki, dia mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri,
Dia mampu tersenyum ketika hatinya menjerit kesedihan,mampu menyanyi ketika menangis,
menangis saat terharu, bahkan tertawa ketika ketakutan.
Dia berkorban demi orang yang dicintainya,
Dia mampu berdiri melawan ketidakadilan,
Dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang,
Dia gembira dan bersorak saat kawannya tertawa bahagia,
Dia begitu bahagia mendengar suara kelahiran.
Dia begitu bersedih mendengar berita kesakitan dan kematian,
Tapi dia mampu mengatasinya.
Dia tahu bahwa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka.
Allah S.W.T berfirman:

“Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa.
Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia,
namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan.”

“Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. “

“Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah,
dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh.”

“Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya.”

“Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya.”

“Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya,
tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu.”

“Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.”

“Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk tubuh yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.
Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada.”
“CINTANYA TANPA SYARAT”.

share walaupun kepada satu orang sebagai dakwah

************************************************************************************************************

_PINJAM_ _3MINIT_ _UTK_ _BACA_ _NI_

1. Org yg tak solat akn banyak masalah, tidak tenang, cpt marah susah nk terima kenyataan dn selalu nmpk salah orang lain.
– USTAZ AZHAR IDRUS..

2. Walaupun ayah kita penagih dadah sekalipun, bila dia suruh solat, kita sebagai anak WAJIB tunaikannya.
– Ustaz Kazim Elias..

3. Tidak solat punca utama penceraian dalam rumahtangga? “Jaga solat…Insyallah bahagia…”
– Ustaz Don Daniyal..

4. Selalulah Solat berjemaah walau payah macam mana pun, boleh jadi jemaah itu dapat menampung pahala berlipat ganda.
– Datuk Ismail Kamus..

5.Kalau kita sakit jgn takut utk solat , at least kalau mati , mati dalam solat
– ustaz haslin baharin..

6. Selepas solat jangan tergesa-gesa bangun, baca Subhanallah 33, Alhamdulillah 33, Allahuakbar 33, doa kemudian baru bangun”
– Al-Habib Ali Zainal..

7. Kalau orang yang solat pun belum tentu masuk Syurga, apatah lagi orang yang meninggalkannya.
-TG Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki..

8. Jagalah solat anda. Kerana solat itu adalah hubungan antara Allah dengan hambaNya”
– Sheikh Abdullah Jahaf…

9. Menjaga solat boleh membersihkan dalaman kita. Puasa juga boleh membersihkan jiwa seseorang.
-Ustaz Dasuki Rani..

10. Jgn cakap:”Pergi solat.Kalau tak,masuk api neraka!”Tapi cakap:”Jom solat,Nanti kita masuk SYURGA ALLAH sama2 ya.InsyaAllah
– TG Harun Din”..

11. Kalau dalam solat tak dapat ingat Allah, mana mungkin luar solat mampu ingat Allah.
-Ustaz Pahrol…

Rasulullah bersabda,
Barang siapa menyampaikan  satu ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia) dia akan tetap memperoleh pahala.
*SELAMAT* *BERAMAL* . *JGN* *LUPA* *KONGSIKAN* *DGN* *ORANG* *LAIN*

************************************************************************************************************

Anak seperti ini kah kita?

Bilamana anak2 duk jauh, mak ayah kat kampung makan ala kadar je sebagai alas perut. Bila anak2 pulang ke kampung, baru lah mereka sibuk nak pergi pasar, nak beli lauk pauk itu ini sebab nak jamu kat anak2 yg jarang2 sekali pulang. Lepastu mak sibuk masak masakan kegemaran anak2 pula. Kadang2, buah2 dalam kebun pun ayah simpan sebab nak makan bersama anak2. Tapi anak2 kat kolej, kat universiti tiap minggu masuk pawagam, karok, makan Mcd, makan KFC, makan Pizza Hut, belanja pakwe/makwe. Bila duit xcukup, kol mak ayah bukan sebab nak tanya khabar, tapi minta masukkan duit.

Bila balik kampung, saat menghadap masakan mak, anak2 selamba je cakap “dah muak la lauk ni”, “ini je ke?”, “nak sikit je mak, kenyang dah”, “xsuka la ayam masak merah ni”. Bila dengar anak2 cakap macam tu, air muka mak kita langsung xberubah. Tapi jauh di lubuk hati mak, sakit dia bagai ditikam dengan buluh runcing. Tapi mak lah satu2 nya orang atas dunia ni yang boleh menyembunyikan 1001 perasaan tanpa diketahui oleh anak2. Ayah pula tunggu nak bercakap dengan anak2, tunggu untuk berkumpul ramai2, sebab lama dah xdengar suara hilai tawa anak2. Tapi anak2 duk berkurung dalam bilik, bergayut dengan pakwe/makwe, main game. Kalau duk dengan mak ayah pun, mata dan tangan tertumpu ke arah henfon. 24jam henfon kat tangan. Kadang2 pertanyaan mak ayah anak2 jawab acuh x acuh. Muka mak ayah pun anak2 x pandang. Mak ayah xpernah pun nak marah, sebab anak2 semua dah besar panjang. Begitu sekali mak ayah cuba jaga hati anak2. Kadang2 mak ayah sampai tertidur kat ruang tamu sebab tunggu nak berkumpul nak berbual mesra dengan anak2. Tapi anak2 buat hal masing2. Sedangkan balik ke kampung jarang2 sekali.

Kadang2, kita jangan cakap yang kawan kita sombong bila kita ajak keluar ramai2 dia xnak, mungkin dia ingat dekat mak ayah dia di kampung. Bila dah keluar, mesti kawan2 akan ajak tengok movie, makan kat tempat mahal2. Sedangkan, saat tu dia ingat yang mak ayah dia kat kampung makan nasi dengan ikan rebus je.

Kadang2 bila kita tengok kawan kita selalu je balik kampung, jangan cakap dia homesick, manja, anak mak. Dia sanggup habiskan duit untuk balik jenguk mak ayah dia sebab dia tau yang mak ayah hanya satu di dunia. Selagi mak ayah dia masih ada, selagi tu lah kalau boleh dia nak jumpa mak ayah dia, nak bercakap, bersemuka, makan bersama mak ayah.

Kadang2 xsemua orang sedar akan semua ni, dan anggap semua perkara macam ni adalah perkara kecil. Tapi pernahkah kita tenung muka mak ayah saat mereka tertidur. Tersimpan 1001 perasaan yang bercampur baur yang tak pernah mereka luahkan kepada kita. Bila mereka dah tiada, baru kita sentap, baru nak menyesal. Tapi sudah jauh, sudah terlambat. Segala memori bersama mereka tidak akan dapat diulang kembali, hanya tersimpan sekadar memori.

Betul lah orang cakap, seorang mak boleh jaga 10 orang anak, tapi 10 orang anak belum tentu dapat jaga seorang mak. Apatah lagi untuk jaga kedua2 nya sekali.

P/S: pesanan buat diri sendiri, adik2, dan teman2 sekalian.

Walaupun copypaste tp tetap meruntun jiwa… semoga jiwa kita kaya dgn kasih syg

************************************************************************************************************

*WARKAH GURU BESAR KEPADA IBU BAPA*

Ibu bapa yang dikasihi sekalian,

Anak-anak akan menduduki peperiksaan tak lama lagi. Saya tahu tuan puan bersemangat untuk memastikan anak masing-masing dapat menjawab dengan baik.

Namun, sentiasa ingat, ada di antara anak-anak itu, adalah seorang artis; yang tak perlu memahami matematik.

Ada juga yang berjiwa usahawan, yang tidak peduli pun tentang Sejarah, atau pun Kesusasteraan Inggeris.

Ada juga berkemungkinan ahli muzik, yang mana markah subjek Kimia, tidaklah berharga.

Ada ahli sukan, iaitu mereka yang kemantapan fizikalnya jauh lebih penting berbanding subjek Fizik.

Jika anak anda mendapat markah tertinggi, baguslah. Namun jika tidak, – tolonglah jangan rampas keyakinan dan maruah diri mereka.

Katakan pada mereka, tak mengapa, itu hanyalah peperiksaan. Mereka ditakdirkan untuk perkara yang lebih besar dalam hidup

Katakan juga pada mereka, berapa pun yang mereka dapat, anda tetap sayangkan mereka, dan tidak menilai mereka.

Sila berbuat begini dan setelah itu, lihat sendiri bagaimana anak anda menguasai dunia. Satu peperiksaan atau markah 90% tidak akan dapat merampas impian mahupun bakat mereka.

Yang benar,
Guru Besar

Indahnya nukilan guru besar dr MRSM JOHOR
Utk para ibubapa…. sgt bermakna buat kami semua ibubapa yg sentiasa mengharapkan kejayaan yg cermerlang pd ank2…. moga ALLAH sentiasa permudahkan urusan ank2 kita utk mengadapi peperiksaan…..aamiin YRA.

************************************************************************************************************

Kalau di masa lalu kita belajar WAKTU adalah UANG,
Mulai saat ini kita  belajar
“WAKTU  adalah  NAFAS “.
“WAKTU  adàlah IBADAH”.

Waktu adalah nafas yang setelah terlewat tidak akan bisa kembali…

WAKTU adalah ibadah karena  setiap detik harus bernilai ibadah. Apa pun aktivitasnya.

Manusia sesungguhnya hanya pengembara di atas punggung usianya.

Digulung hari demi hari, bulan & tahun tanpa terasa.

Nafas kita terus berjalan seiring jalannya Waktu, setia menuntun kita ke pintu kematian.

Sesungguhnya DUNIA lah yang makin kita JAUHI & LIANG KUBUR lah yang makin kita DEKATI.

1 hari berlalu, berarti 1 hari pula berkurang usia kita.

Umur kita yg tersisa di hari ini sungguh tak ternilai harganya,

Sebab esok hari belum tentu jadi bagian dari diri kita.

Karena itu, “Jangan biarkan HARI INI  berlalu tanpa KEBAIKAN yang bisa kita LAKUKAN,”

JANGAN tertipu dengan USIA MUDA, krn SYARAT utk MATI tidaklah harus TUA.

TERUSLAH
Berbuat baik…
Berkata baik…

WALAU tak banyak orang yg mengenali kebaikan kita, tp KEBAIKAN yg kita lakukan adalah KEBAHAGIAAN dimana perbuatan BAIK kita akan terus dikenang oleh mereka yg kelak kita tinggalkan.

*Jadilah seperti AKAR yg TIDAK TERLIHAT, tapi tetap MENYOKONG KEHIDUPAN;*

*Jadilah seperti JANTUNG yg TIDAK TERLIHAT, tapi terus *BERDENYUT setiap saat TANPA HENTI;*
Hingga membuat kita *TERUS HIDUP, sampai BATAS WAKTUNYA utk BERHENTI*

************************************************************************************************************

Salam Jumaat semua ?

Pada suatu hari, selepas solat Jumaat seorang pemuda tergesa gesa ingin balik ke rumah. Didapati selipar Adidas yg baru di belinya telah diambil orang.

Lalu pemuda itu dgn penuh geram pergi berjumpa Pak Imam nak guna mikrofon.

Pemuda itu membuat satu pengumuman.

“Sesiapa yang ambil selipar Adidas saya tolong hantar segera, kalau tidak saya akan bertindak sebagaimana arwah ayah saya pernah buat…”

Selepas pengumuman pemuda pergi ke tangga masjid.

Didapati seliparnya telah dikembalikan.

Pemuda itu bersyukur  dan pergi berjumpa Pak Imam untuk mengucapkan terima kasih.

Pak Imam tanya dgn penuh perasaan  ingin  tahu  :
“Apa yang ayah kamu pernah buat?”

Pemuda itu menjawab:

“Ayah saya balik ke rumah berkaki ayam.”

??????????????

***********************************************************************************************************

*FENOMENA SAAT* INI YANG PERLU DIRENUNGKAN…

》 *Rumah* semakin  besar, tapi *keluarga semakin kecil*.

》 *Pangkat* semakin tinggi, tapi *akal sihat* semakin rendah

》 *Pengubatan* semakin canggih, tapi *penyakit* semakin banyak.

》 *Travelling* keliling dunia, tapi *tidak kenal* dengan jiran sendiri.

》 *Pendapatan* semakin meningkat, tapi *ketenteraman jiwa* semakin berkurang.

》 *Kualiti Ilmu* semakin  tinggi, tapi *kualiti emosi* semakin rendah.

》*Jumlah Manusia* semakin ramai, tapi rasa *kemanusiaan* semakin menipis.

》 *Pengetahuan* semakin bagus, tapi *kearifan* semakin berkurang.

》 *Teman* di dunia maya ramai, tapi tidak punya SAHABAT sejati.

》 *Minuman* semakin banyak jenis, tapi air bersih semakin berkurang jumlah.

》Pakai *jam tangan* mahal, tapi *tak pernah tepati* waktu.

》 *Ilmu* semakin tersebar, tapi *sikap beradab* semakin lenyap

》 *Belajar*  semakin mudah, tapi *guru semakin tidak dihargai*.

》 *Teknologi Informasi* semakin  canggih, tapi
*fitnah & aib* semakin tersebar.

Sama-sama kita renungkan. Mudah2an kita tidak tergolong dan berusaha untuk *tidak tergolong*  dalam salah satu kategori di atas.

Semoga bermanfaat.

************************************************************************************************************

(_Memang terbaik nukilan & ingatan ini. Sila baca dan hayati_)

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.

Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.

Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.

Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.

Allah menjamin rezekiku, sejak 9 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.

Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, “Dari mana dan digunakan untuk apa”

Kerana rezeki hanyalah “hak pakai”, bukan “hak milik”…

Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.
Jujur bila berkata,
Hayati bila membaca,
Ikhlas bila menerima…

************************************************************************************************************

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُُ
∞ DOA PAGI RABU ∞
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Ya Allah, jadikanlah hari ini dan hari-hari selanjutnya jauh lebih baik bagi kami dibanding hari-hari yang telah kami lalui Ya Allah, bukakanlah, tumbuhkanlah dan bangkitkanlah semangat kami  dalam bekerja dan berusaha, dalam beribadah dan beramal; semangat hidup kami hari ini dan hari-hari selanjutnya … Ya Allah, jaminlah keselamatan, kesehatan, keamanan, kedamaian, ketentraman, keberhasilan dan kesejahteraan bagi kami hari ini dan hari-hari selanjutnya Ya Allah, limpahkan dan lipat-gandakanlah rezki Mu untuk kami hari ini dan hari-hari selanjutnyaYa Allah, ciptakan dan jadikanlah hanya kesempatan yang baik-baik saja bagi kami hari ini dan hari-hari selanjutnya..
Ya Allah, perlihatkanlah, perdengarkanlah dan rasakanlah kejadian², berita² dan pengalaman² yang menggembirakan dan menyenangkan saja kepada kami hari ini dan hari-hari selanjutnya.
Ya Allah, mudahkanlah semua urusan kami, jauhkanlah dari kami kesulitan apapun Ya Allah, kabulkan dan perkenankanlah doa² kami, wujudkanlah harapan² kami,
اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

************************************************************************************************************

Kalau di masa lalu kita belajar WAKTU adalah UANG,
Mulai saat ini kita  belajar
“WAKTU  adalah  NAFAS “.
“WAKTU  adàlah IBADAH”.

Waktu adalah nafas yang setelah terlewat tidak akan bisa kembali…

WAKTU adalah ibadah karena  setiap detik harus bernilai ibadah. Apa pun aktivitasnya.

Manusia sesungguhnya hanya pengembara di atas punggung usianya.

Digulung hari demi hari, bulan & tahun tanpa terasa.

Nafas kita terus berjalan seiring jalannya Waktu, setia menuntun kita ke pintu kematian.

Sesungguhnya DUNIA lah yang makin kita JAUHI & LIANG KUBUR lah yang makin kita DEKATI.

1 hari berlalu, berarti 1 hari pula berkurang usia kita.

Umur kita yg tersisa di hari ini sungguh tak ternilai harganya,

Sebab esok hari belum tentu jadi bagian dari diri kita.

Karena itu, “Jangan biarkan HARI INI  berlalu tanpa KEBAIKAN yang bisa kita LAKUKAN,”

JANGAN tertipu dengan USIA MUDA, krn SYARAT utk MATI tidaklah harus TUA.

TERUSLAH
Berbuat baik…
Berkata baik…

WALAU tak banyak orang yg mengenali kebaikan kita, tp KEBAIKAN yg kita lakukan adalah KEBAHAGIAAN dimana perbuatan BAIK kita akan terus dikenang oleh mereka yg kelak kita tinggalkan.

*Jadilah seperti AKAR yg TIDAK TERLIHAT, tapi tetap MENYOKONG KEHIDUPAN;*

*Jadilah seperti JANTUNG yg TIDAK TERLIHAT, tapi terus *BERDENYUT setiap saat TANPA HENTI;*
Hingga membuat kita *TERUS HIDUP, sampai BATAS WAKTUNYA utk BERHENTI*

************************************************************************************************************

Ramai doktor yang tidak sedar tentang bahaya minyak sayur-sayuran yang digunakan sbg minyak masak seharian. Mereka mencadangkan penggunaan minyak2 ini bagi menggantikan penggunaan minyak kelapa dan minyak kelapa sawit.

Sebenarnya kita harus menggunakan minyak kelapa dan minyak kelapa sawit, bukannya minyak sayur-sayuran seperti minyak jagung, bunga matahari atau cannola.

Secara amnya:
1) minyak tepu seperti kelapa, minyak kelapa sawit dan mentega (butter, bukan marjerin)   yang paling selamat digunakan untuk menumis dan menggoreng.
2) Minyak zaitun harus dimakan mentah, dan bukan untuk menggoreng atau menumis.
3) Minyak tak tepu seperti minyak bunga matahari, minyak  jagung dan minyak cannola adalah tidak selamat.

Wallahu a’lam

************************************************************************************************************

Tak lama lagi mungkin jering naik harga, skrg RM30/kg
Ubat Kanser yang Beribu Kali Lebih Kuat dari Kemoterapi..

ANDA SUKA MAKAN JERING?

(saya share supaya lebih ramai sahabat yg hidup sihat walafiat)

• Ternyata JERING merupakan buah ajaib untuk membunuh sel KANSER & beribu kali lebih kuat dari Kemoterapi.

• Spt diketahui, pohon jering dikenali sbg varietas jering.
• Kita boleh menfaatkan buah Jering dgn cara memakannya langsung sebagai ulam, dibuat jus, minuman sorbets, kueh, emping jering dll.
• Hal ini menghasilkan banyak kebaikan, tetapi yang paling menarik adalah kesan yang dihasilkan pada kanser dan tumor.
• Buah ini adalah ubat yang terbukti melawan SEMUA JENIS KANSER.
• Jering dianggap juga sebagai spektrum anti dadah terhadap infeksi bakteria dan kuman, terbukti dari baunya yg adikuat. Efektif terhadap parasit dalaman dan cacing, dpt mengatur tekanan darah yang terlalu tinggi & berguna sebagai anti stress, memerangi stres dan perasaan gugup.
• Sumber informasi menarik ini berasal dari salah satu produkdsi ubat terbesar dî dunia yg mengatakan bahawa setelah lebih dari 20 ujian laboratorium yang dilakukan sejak tahun 1970, terungkap bahwa :

Jering boleh MENGHANCURKAN SEL² GANAS dî 12 jenis kanser, termasuk usus, payudara, prostat, paru² dan pankreas.
• Kekuatan buah ini menunjukkan 10,000 kali lebih baik dari produk adriamycin, obat kemoterapi, biasanya digunakan dî dunia, memperlambat pertumbuhan sel kanser.
• Dan bahkan yg lebih memeranjatkan jenis terapi dengan ekstrak Jering hanya menghancurkan sel² kanser ganas & tidak mempengaruhi sel² sihat.

Institute of Health Sciences, 819 Sweden Riset Biosains. L.L.C. Cause Street.

Sebarkan berita baik ini, demi kesihatan kita semua.
Bersyukurlah bagi yg dapat memakannya

************************************************************************************************************

???????

Pernah tak dengar pencuri pecah masuk rumah tapi tak boleh keluar, dia nampak laut… , dia nampak air…

Berenang-renang dia kat ruang tamu atau kat atas simen didapur… atau dia duduk termenung atau menangis ditengah-tengah rumah… atau dalam bilik mandi…

Jom kita pakat amalkan tips di bawah ini…
Moga kita sama-sama dirahmati Allah SWT.

? DOA dan AMALAN mengelakkan rumah, pejabat atau kedai anda yg ditinggalkan dari dimasuki atau dicerobohi oleh si PENCURI/PEROMPAK atau yg sama waktu dengan JIN/SYAITAN/IBLIS.

? Ketika rumah, pejabat atau kedai anda telah dikunci dengan rapi, maka letakkan TAPAK TANGAN KANAN anda ke pintu atau dinding rumah, pejabat atau kedai dan bacalah ayat-ayat DOA seperti berikut ::

1⃣ Mengucap DUA KALIMAH SYAHADAH ~ (1x)
2⃣ Berselawat keatas Nabi SAW ~ (3x)
3⃣ Baca Ayatul Qursi ~ (1x)
4⃣ Baca surah Yasin (ayat ke : 9) ~ (1x)

“Wa ja’alna mim baini aidihim saddaw wamin kholfihim saddan fa aghsyaina hum fa hum laa yubsiruun”

Bermaksud :: “Dan KAMI adakan dihadapan mereka dinding-dinding dan dibelakang mereka dinding-dinding (pula), dan KAMI menutup mata mereka sehingga mereka tidak dapat melihat”.

5⃣ Lafazkan “BISMILLAHITAWAKKALTUA’LALLAH” ~ “LA HAULAWALA KHUWATA I’LLA BILLAH ‘ILL ‘ALIYIL ‘AZIIIM” ~ (1x)

Petikan dari kuliah :: Al-Fadhil Ustadz Fadhly Syam

Semoga kita mendapat perlindungan Allah jua.
Aamiiin.

************************************************************************************************************

RAHSIA AL-FATIHAH
1. Al fatihah – Seringkali di baca untuk arwah.
2. Al fatihah – Tanpa membacanya solat kita tidak sah
3. Al fatihah – Menjadi petunjuk bagi yg buntu dan resah.
4. Al fatihah – Jika merindui seseorang, maka bacalah.
5. Al fatihah – Dibaca ditiup pada beras, bagi anak yg bemasalah.
6. Al fatihah – Salah satu surah penawar sihir, sabda rasulullah SAW.
7. Al fatihah – Terjemahannya indah, hafalnya mudah.
8. Al fatihah – Sunat dibaca ketika masuk dan keluar rumah.
9. Al fatihah – Sunat dibaca ketika dirimu sedang marah.
10. Al fatihah – Bersama amalkan, tiada resah walaupun resah.

FADHILAT AMALAN HADIAHKAN ALFATIHAH

Bukan mudah mendidik anak-anak. Kita hanya ada peluang untuk melentur mereka sekali sahaja. Bila sudah menjadi buluh, tersilap cara, bimbang akan ‘patah riuk’ jadinya.

Bila melihat ramai muda-mudi sekarang yang rosak akhlaknya, kita yang ada anak pun cemas juga. Andai sudah tersalah didik, masa bukannya boleh berpatah balik. Allahu Akbar!

Sebab itu, setiap kali bertemu dengan ibubapa yang saya anggap sudah berjaya mendidik anak mereka dengan baik, saya akan cuba menadah rahsianya. Memang, lain orang, lain pula pendekatan mereka.

Hari ini saya ingin kongsikan rahsia seorang bapa yang sangat saya hormati ilmu dan keperibadiannya. Oleh kerana saya sedang berusaha untuk ‘tidak terlupa’ mengamalkan nasihatnya, maka saya cuba kongsikan.

Kata orang, makin kita rajin menyampaikan, makin lekat sesuatu perkara itu di dalam ingatan. Jadi, seperti biasa, sama-samalah kita pesan memesan dan menyebar kebaikan.

Kata si bapa, ada satu amalan yang dilakukannya secara istiqamah. Setiap kali lepas solat, dia akan hadiahkan al-fatihah buat anak-anaknya.

Amalan tu bermula sejak Allah ‘mengetuk hatinya’ ketika mendengar satu kuliah di masjid. Kata penceramah, ramai yang malas hadiahkan al-Fatihah kepada Baginda Rasulullah. Dia yang tak pernah melakukannya serta merta diterpa rasa sebak lalu menangis teresak-esak.

Sejak itu, amalan menghadiahkan bacaan al-Fatihah mula menjadi tabiatnya. Selesai solat, itulah ikhtiarnya. Dihadiahkan Al-Fatihah untuk Rasulullah, kedua arwah ibubapanya, isteri kesayangannya dan juga anak-anak permata hatinya juga.

Barangkali berkat amalan mudah itu, dia hidup tenang dan berjaya. Saya juga tumpang seronok melihat keluarga bahagianya.

Sahabat-sahabat group ku yang baik,
Cuma hadiahkan al-Fatihah! Mudah sahaja, kan? Berapa minit sangat masa yang diperlukan? Tapi perkara yang mudah, tidak akan mampu kita buat tanpa hidayah. Perkara yang semudah ini pun kadang-kadang kita gagal buat dengan istiqamah.

Kita mungkin biasa membaca al-Fatihah sebagai wirid selepas solat. Namun selepas ini, jangan lupa niatkannya sebagai hadiah. Sebut satu persatu nama penerimanya. Secara automatik, dengan hanya satu amalan, pahala kita akan jadi berganda-ganda. Sudah dapat pahala membacanya, dapat pula pahala bersedekah dan mendoakan kebaikan untuk mereka.

Mulai sekarang, ketika ini, jom kita cuba buat perkara2 mudah yang disukai Allah. Jgn lupa, setiap kebaikan yang kita kirimkan untuk orang lain, pasti akan kembali pula kepada kita. Subhanallah.

Jom sama2 kita beramal secara istiqomah hadiahkan al-fatihah untuk Rasulullah SAW, kedua ibubapa kita, untuk suami/isteri kesayangan serta anak2 permata hati kita. Usah lupa hadiahkan untuk diri sendiri juga.
Aamiin. InsyaAllah, moga mendapat baroqah yg berterusan hingga ke jannah.

Kongsilah dengan rakan² group yg lain…mudah-mudahan  penyebaran ini mendapat keberkatan dan pahala dari Allah s.w.t.

************************************************************************************************************

As Salam sahabat..

Pada suatu hari Rasulullah saw duduk bersama sahabatnya & bertanya kepada mereka. bermula di tanyakan kepada Saidina Abu Bakar:

“apa yg kamu suka dari dunia ini?” dan berkatalah Saidina Abu Bakar ra

“aku suka dari dunia ini 3 perkara:

1.duduk duduk bersama rasulullah saw.
2.melihat wajah mu ya rasulullah saw.
3.aku korbankan harta ku untuk mu ya rasulullah saw “

lalu rasulullah saw bertanya dengan saidina umar ra. “bagaimana pula dengan mu ya umar?”

jawab Saidina Umar ra. “ada 3 perkara juga yang aku suka:

1.membuat kebaikan walaupun dalam keadaan manusia tidak mengetahuinya.
2.mencegah kemungkaran wlaupun dalam keadaan terang-terangan
3.berkata yg benar walaupun pahit”

“dan bagaimana pula denganmu wahai uthman?”

berkata Saidina Uthman ra.
“ada 3 perkara yang aku suka:

1.memberi makan
2.memberi salam
3.bersolat malam di waktu manusia tidur”

“bagaimana pula dengan kamu wahai ali ra ?”

“aku juga cintakan 3 perkara:

1.memuliakan tetamu
2.berpuasa di musim panas
3.dan memukul musuh dengan pedang”

kemudian bertanya rasulullah saw pada Abu Dzar. ra

“apa yg kamu suka di dunia ini?” berkata Saidina Abu Dzar ra “aku suka 3 perkara di dunia ini:

1.lapar
2.sakit
3.mati”

kemudian rasulullah bertanya, “kenapa wahai Abu Dzar?”

berkata saidina Abu Dzar ra,

“aku sukakan lapar kerana untuk membersihkan hati.

aku sukakan sakit kerana untuk mngurangkan dosaku.

aku sukakan maut kerana untuk bertemu tuhanku”

kemudian bersabdalah rasulullah saw “aku cintakan dari dunia ini 3 perkara:

1.wangian
2.wanita yang solehah
3.solat menjadi penyejuk mata ku”

kemudian di waktu itu turunlah malaikat jibril as memberi salam pada rasulullah saw & para sahabat.

kemudian malaikat Jibril mengatakan “aku sukakan di dunia kamu ini 3 perkara” :

1.menyampaikan risalah
2.menunaikan amanah
3.cinta terhadap orang miskin”

kemudian malaikat Jibril naik ke langit & turun sekali lagi ke bumi & berkata “Sesungguhnya Allah swt mengucapkan salam kepada kamu semua & Allah swt berkata sesungguhnya Allah suka pada dunia kamu ini 3 perkara:

1.lidah yang sentiasa berzikir
2.hati yang sentiasa khusyuk
3.jasad yang sabar menanggung ujian”

“Apa yang kita dengar,
jika dapat kita amalkan,
kita sampaikan dan kita ambil ikhtibar..”

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

JADI MAYAT …

Baru kelmarin dia cantik , tampan dan jadi rebutan …
Sekarang ? , meskipun dia masih cantik dan masih tampan tetapi tidak ada yang sudi mendekatinya , apalagi memilikinya … ! ,

Baru kelmarin dia memikat, mempesona dan menarik simpati …
Tetapi sekarang , orang yang paling dekat hendak memendamkan jasadnya ke dalam tanah secepatnya … !

Baru kelmarin dia selalu dinanti nanti , ditunggu tunggu …
Sekarang keluarga pun tidak mau dia ada dirumah lama lama …

Baru kelmarin dia lincah , gagah dan perkasa …
Tetapi sekarang , mengelipkan mata pun dia tak sanggup … !

Baru kelmarin dia beli pakaian fesyen terbaru …
Sekarang dia pakai pakaian fesyen lama , model zaman Nabi Nabi … !

Baru kelmarin dia beli perfume berjenama …
Sekarang tubuhnya wangi pandan dan kapur barus … !

Baru kelmarin dia mencuci rambut di saloon …
Sekarang dia mencuci dengan tanah … !

Baru kelmarin dia selesaikan pinjaman kendaraan baru milik nya…
Sekarang dia pakai kenderaan jenazah dan kemudahan masjid … !

Baru kelmarin dia makan enak di restoran mewah …
Sekarang dia yang jadi makanan para cacing dan ulat dsb …

Baru kelmarin dia beli lampu kamar eksklusif 24 watt …
Sekarang dia dalam ruang gelap 24 jam … !

Baru kelmarin sewa rumahnya dibayar habis …
Sekarang dia tinggal percuma di lubang tanah … !

Baru kelmarin dia minum jamu awet muda …
Sekarang daging di tubuhnya meleleh leleh … !

“ … APA YANG KINI DIA HARAPKAN …? ” ,

Baru kelmarin dia tidur lelap ketika adzan subuh …
Sekarang dia sangat berharap dapat ke masjid waktu subuh walau merangkak …

Baru kelmarin dia lantang menentang dakwah Agama …
Sekarang ini dia sangat berharap ada yang mengajak dia amalkan Agama ..

… SubhanAllah …

USTZH KHAIRUS SAADAH.

************************************************************************************************************

AMARAN ….drpd Radio 1 fm, telah disahkan dari kerajaan Thai..notice kecemasan: jgn mkn makanan dlm tin terutamanya buah2an dari thailand. didapati ada 200 lebih pembawa HIV yg di arahkan ketua mereka untuk mencemari produk kilang makanan dlm tin dgn darah mereka. maklumat telah di sahkan oleh kerajaan pagi ni. demi memastikan tiada orang terkena jangkitan selepas memakannya, berbagai jenis makanan dlm tin telah di asingkan dari rak di supermarket, spt longan, lychee, rambutan dan puding mangga.Sebarkan info ini pada orang yg anda sayang..Pencegahan lebih baik dari mengubati!Tolong jgn ambil @ beli makanan dlm tin dari Thailand !!!Sila ambil PERHATIAN !!!!!!
Copy n paste..nauzubilahminzalik.

************************************************************************************************************

? Semuga Bermanfa’at – NHN ?

Ramai lelaki yg mengimpikan isteri solehah tapi mereka lupa yg mereka juga mestilah soleh.

Rujuk Surah Al Ahzab Àyat 35 di mana tersebut tentang lelaki dan wanita yg soleh/solehah. Orang yg solehah/soleh mesti punya akidah, ibadah dan akhlak yg mantap. Ibadah rajin tapi tidak menjaga hubungan dgn keluarga, suka bergaduh, juga tidak ada makna. Ada yg baik tutur kata, tapi ibadah tidak dijaga.

Antara Ciri-cirinya

1. Islam

2. Mukmin/mukminat

3. Ta’at. Bukan sekadar nampak taat luaran dgn jubah dan tudung.

4. Benar dlm beragama. Apa yg Quran kata, ia tidak soal.

5. Sabar dalam segala situasi. Macam Asiyah bersabar hidup dgn Firaun

6. Khusyuk dalam ibadah

7. Sedekah atau infaqkan harta.

8. Banyak mengingati Allah.

Nak jadi baik bukan mudah, memerlukan usaha. Pergaulan juga memainkan peranan. Syaitan juga sentiasa mengambil peranan utk menghasut. Siapa yg jauh dari Allah, syaitan akan temankan. Faktor dalaman, iaitu nafsu, juga memainkan peranan. Harta suami yg dah meninggal, tidak diagihkan secara faraid. Rasa dia yg punya semua. Mengikut hawa nafsu ini akan menghalang wanita jadi solehah. Ada yg sanggup guna sihir utk tundukkan suami atau utk kecantikan.

Lelaki itu pemimpin bagi wanita. Suami kenalah membimbing isterinya. Wanita itu umpama tulang rusuk. Ia bengkuk dan perlu diluruskan secara berhati-hati. Jika diluruskan dgn keras, boleh patah. Kalau dibiarkan, akan terus bengkuk. Jadi, perlu ambil masa utk mengubahnya. Mudah nak jadi isteri solehah dgn bantuan suami.

Utk isteri ada hak, iaitu hak yg makruf. Isteri juga kena beri hak pada suami. Wanita soleha kena ada dua-dua. Beri bimbingan dan ilmu. Kalau tak mampu, benarkan isteri mencari ilmu di masjid2. Wanita juga pemimpin di rumah. Jangan biarkan suami dayus dgn kita keluar rumah tanpa menutup aurat dgn sempurna. Bukan suami yg tolong isteri di rumah itu dayus. Itu suami yg baik. Ada wanita yg balik masjid naik motor, tak menghiraukan kain terselak sampai betis sedangkan ada orang disekeliling yg nampak. Ini namanya menjadikan suami dayus.

Memang nabi kata nampak ramai wanita di neraka. Wanita banyak tanggungjawap. Sibuk dgn anak2 sampai abai suami dan tanggung jawap lain. Memang tugas isteri tidak habis2. Suami juga kenalah faham. Kalau mampu, sediakanlah pembantu. Kalau suami benarkan kerja, janganlah berlebihan sangat masa di pejabat sampai tidak tertunai tanggung jawap pada keluarga.

Sabda baginda s.a.w. “ Org perempuan solat 5 waktu, puasa, jaga maruah dan ta’at pada suami, maka masuklah ke syurga melalui mana2 pintu” Selalulah tanya sama ada dia redha pada kita. Tapi janganlah pula masing2 ambil kesempatan.

Wanita soleha umpama tongkat pada si buta. Sentiasa membantu. Melihatnya hati seronok. Sebaik- baik perhiasan dunia ialah wanita soleha. Mereka adalah acuan yg terbaik utk melahirkan generasi yg baik. Wanita yg soleha adalah utk lelaki soleh. Jika belum soleh, jangan persoalkan isteri kita tidak soleha.

Alhamdulillah, syukur padaMu

************************************************************************************************************

?Ilmu Berbeza Pagi Ini-Moga Bermanfa’at-NHN?

Tanyalah Ustaz – Tanya Apa Saja – Alam Ghaib –  Ust Shuhaimi

Alam ghaib adalah alam yg tak terjangkau oleh pancaindera manusia.  Siapa yg berada dlm alam ini?

Malaikat, jin berada di alam ghaib. Jin berkongsi alam dgn manusia cuma kita tidak mampu nampak mereka. Allah merakam satu surah khas utk mereka, iaitu Surah Jin. Jadi kita tidak boleh menafikan ujudnya makhluk halus ini. Jin hampir dgn manusia tetapi membawa manusia jauh dari Allah.

Jin boleh masuk ke dalam tubuh manusia melalui saluran darah. Istihadah, lumpuh, parkinson  berkemungkinan ada kaitan dgn gangguan jin dalam darah. Nabi mengajar kita do’a utk mengelak angin ahmar. Amalkanlah selalu. Rujuk dalam buku2 do’a.

Jin suka bertapak di otak manusia dan mengganggu tidur manusia. Jika payah nak tidur malam , mungkin ia tanda awal gangguan jin dalam badan. Hikmah berwuduk ialah utk mengelakkan gangguan itu. Dlm tafsir Sha’rawi tersebut yg penyakit2 sudah ada dari dulu lagi  tapi kerana tidak ada teknologi, akibat keterbatasan manusia, manusia tak tahu. Sekarang bila dah ada teknologi canggih, banyak yg telah diketahui.

Jin dengki dgn manusia yg Allah jadikan sebagai khalifah. Jin adalah satu kelompok bangsa yg ada bapanya, jan. Jin boleh menganggu manusia kerana kejahilan manusia. Beramal tanpa ilmu amat bahaya. Jadi, carilah ilmu itu supaya kita faham dan yakin dgn apa yg kita amalkan.

” Sesungguhnya Kami telah memuliakan anak2 Adam”
Ini adalah pengiktirafan Allah tentang manusia. Ini yg membuat jin dengki dan dendam. Kita tidak boleh tidak percaya tentang gangguan makhluk halus ini.

Salah satu tanda gangguan jin ialah histeria. Gangguan pada wanita dipanggil histeria. Marah adalah satu punca jin mudah masuk. Bagi lelaki dipanggil kerasukan. Orang lelaki tidak se emosional wanita. Lelaki selalu kurang percaya bab makhluk halus. Wanita pulak terlalu percaya.  Kata Syed Qutub, orang2 dulu2 terlalu taksub dgn makhluk2 halus sehingga nak lalu di wadi2, kena minta izin penunggu wadi2 itu. Orang Melayu dulu2 pun terikut-ikut dgn kepercayaan itu.

Utk berubat, pilihlah pengamal2 perubatan yg menggunakan Al Qur’an bukan yg menggunakan unsur2 khurafat.

Bacalah Al Qur’an dgn iman. Jangan gunakan pendamping dari kalangan jin Islam utk membantu kita dgn menggunakan susuk ayat.

Manusia berkahwin dgn jin? Ulamak berseliseh pendapat dlm bab ini. Ada yg mengatakan memang ada berlaku.  Khurafah di zaman nabi pernah di kidnap dan masuk ke alam ghaib akibat membunuh ular. Ia dibicarakan di mahkamah di alam ghaib, menang dan dihantar pulang semula.  Yatirunafilhawa – jin yg berada di udara.

Jangan telan bulat2 bab alam ghaib tapi jangan buang terus. Ambil jalan tengah dan fahami dgn ilmu dari guru2 dlm sudut2 berbeza.

Jin ada yg jenisnya berpindah randah. Di alam mereka ada yg duduk mcm manusia, bercucuk tanam, bekerjaya macam manusia.

Alhamdulillah, syukur padaMu.

************************************************************************************************************

*☆السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ☆*
*PEDOMAN*
Dari sudut bahasa, Dhuha memberi maksud adalah matahari atau cahaya matahari. Ada pendapat yang menyatakan ia adalah cahaya matahari yang sampai ke bumi. Atau apa sahaja yang terkena cahaya matahari dinamakan Dhuha. Oleh itu, solat Dhuha bermaksud solat yang dilakukan pada waktu matahari baru terbit.
Daripada Ibn Umar RA katanya, Rasulullah SAW bersabda: Firman ALLAH dalam hadith qudsi:
يَاابْنَ آدَمَ إرْكَعْ صَلِّ لِي رَكْعَتَيْنِ أَوَّلَ النّهَارِ أَضْمَنُ لَكَ آخِرَهُ.
*Ertinya:*
_“Hai anak Adam, solatlah kerana-KU dua rakaat Dhuha pada awal hari, nescaya AKU jamin (kesejahteraanmu) hingga akhir hari tersebut.”_
*(Riwayat al-Tabarani)*

*KEDUDUKAN AKHLAK*
÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷
Seseorang itu akan sampai ke tingkat yang tertinggi di dalam syurga disebabkan kecantikan akhlaknya walaupun ia seorang yang tidak banyak ibadatnya. Dan akan sampai ke tingkat yang paling rendah dalam neraka jahanam disebabkan keburukan akhlaknya walaupun ia seorang yang banyak ibadatnya.

************************************************************************************************************

ALAM JIN

Saya nak sharing sesuatu. Hanya Allah yang Maha Tahu. Saya hanya taip semula apa yang saya ingat masa saya kecik-kecik dulu…

Masa umo saya dalam lingkungan 3-4 tahun, saya ada nampak banyak makhluk lain, bukan manusia. Ada makhluk besar, yang kecik, yang kurus, ada yang gemuk, yang buncit, yang tinggi, pendek, ada yang warna hijau, ada yang warna merah, warna biru, hitam, coklat, semuanya BERTANDUK, BEREKOR, MATA MERAH, ada urat hijau berselirat dalam biji mata mereka. Semuanya berkeliaran dalam rumah masa kami sekeluarga duduk di Kuarters Kesihatan Jasin, Melaka.

Masa tu saya kecik lagi, so saya tak tahu apa nama makluk tu. Ada jantan, ada betina. Saya beritahu arwah Mak saya. Mak pula yang takut. Tapi Mak percaya apa yang saya cakap. Iyelah, masa tu saya umo baru 3-4 tahun. Budak lagi. Takde dosa hehe!

Saya ingat lagi sampai sekarang rupa makhluk makhluk tu. Mungkin mereka itu golongan jin. Banyak sangat. Ada anak jin jantan yg bermain-main dengan saya di tepi hujung katil. Saya pun seronok main dengan dia, sebab masa itu saya budak-budak lagi, saya tak tahulah itu jin dan memang sifat budak-budak suka bermain. Dia ajak main, saya pun mainlah. Kalau ditanya bagaimana saya berkomunikasi dengan jin, cakap bahasa apa… saya pun tak tahu. Sebab saya kecik lagi masa tu. Yang pasti saya faham pula bahasa dia. Masa main-main itulah Arwah Mak saya perasan yang saya macam sedang bercakap dengan seseorang, siap bergelak ketawa lagi. Mak saya risau.

Arwah Mak datang dekat saya. Mak tanya saya nampak apa? Cakap dengan siapa? Gelak-gelak dengan siapa? Saya tunjuklah sambil cakap : “Tuuu… Tuuuu…. Mak tak nampak ke?” kata saya sambil menunjuk semua makhluk-makhluk disekeliling saya.

Arwah Mak saya pun pandanglah apa yang saya tunjuk. Makhluk-makhluk tu semua buat bodoh je. Buat tak tahu. Ada yang tengah berjalan, ada yang nak masuk pintu rumah kami tapi tak muat sebab dia tinggi (nak tunduk pun dia tak reti. Hat ni saya ketawa sambil tunjuk kat Mak sebab kelakar sangat tengok makhluk tu tak reti nak tundukkan kepala nak masuk rumah kami), ada yang tengah bersembang-sembang sesama diorang, ada yang tengah korek hidung, ada yang tengah korek telinga, ada yang tengah bergayut kat kipas, ada yang tengah melekat dekat siling rumah, ada yang tengah makan, melompat-lompat atas meja makan, ada yang tengah minum, ada yang berlari-lari. Kelakuan makhluk-makhluk itulah yang buat saya ketawa kuat masa tu. Tapi rupanya saya seorang je yang ketawa. Famili saya semua dah takut haha!

Masa tu, kat rumah kami ada Ayat Kursi yang diukir dijadikan frame besar, gantung dekat dinding rumah. Makhluk-makhluk tu tak takut pun dengan ayat-ayat Quran. Lagi diorang duduk bertenggek atas frame Ayat Kursi tu ada lah. Allah sendiri perlihatkan pada saya, ada makhluk kurus dan berperut buncit kepala botak warna hijau duduk bertenggek atas frame Ayat Kursi tu. Kelakar wei rupa dia. Tak hensem pun. Kalau Allah perlihatkan dekat korang rupa diorang ni, mesti ramai yang terkejut, sebab diorang nampak hodoh, menyeramkan, rasa nak pengsan semua ada. Diorang ni macam tak tahu apa-apa. Takde perasaan.

Abah dan arwah Mak lah yang bersusah-payah cari penawar untuk saya supaya saya tak nampak benda-benda macam tu lagi haha! Sifat orang tua ni memang macam tu. Diorang punya risau tahap dewa hehe! Diorang bawa saya pergi berubat sampai ke Johor. Tak ingat Johor tu dekat mana sebab masa tu saya kecik lagi. Sifat budak-budak ni dia tak tahu nama tempat, tapi dia mudah ingat peristiwa. So sejak itu, saya dah tak nampak apa-apa makhluk dengan izin Allah.

Allah Maha Tahu.
Allah tahu kot kalau saya nampak lagi makhluk-makhluk tu, saya pengsan agaknya 😀

Anyway… Apa yang saya nak sharing disini bukan cerita bagaimana rupa makhluk Allah ini semata-mata cuma ketahuilah bahawa :

1) bukan kita saja yang duduk dalam dunia ini tapi ada makhluk lain. Mereka di alam lain tapi nampak macam duduk dalam dunia kita. Sebab tu diorang suka hati je nak bergayut atas kipas ke, bertenggek atas Ayat Quran ke, pijak-pijak makanan atas meja makanan kita ke… sebab bagi diorang dunia kita ini adalah permainan bagi diorang. Allah pun cakap dalam Quran “Innamal hayatud dunya la’ibuw” kehidupan dunia hanyalah ibarat permainan…

2. Kita tak nampak mereka tapi mereka nampak kita. Sebab itulah kita wajib baca doa sebelum makan dan minum. Kalau tak baca doa makan, diorang pun makan sekali dengan kita. Sebelum kita baca doa makan lagi diorang dah duduk bertenggek pada pinggan, mangkuk, sudu, garfu, cawan minuman yang kita nak suakan ke mulut kita. Bayangkan sekecil-kecil sudu garfu itu pun diorang boleh duduk bertenggek nak tumpang makan dengan kita, apatah lagi pada pinggan nasi korang? Bukan seekor dua pula tu yang menunggu nak makan sekali dengan kita tapi berpuluh-puluh ekor! So, wajib baca doa sebelum dan selepas makan.

3. Islam suruh kita tutup makanan yang terdedah dan makanan yang terbiar sebab makhluk lain boleh makan makanan kita yang terdedah dan terbiar tu. Cara mereka makan makanan yang terbiar dan terdedah adalah dengan menghidu makanan tersebut. Sebab itulah makanan yang terdedah itu cepat rosak dan basi. Makhluk ini tak tahu apa itu meja tempat letak makanan. Mereka hanya tahu makanan sahaja. Sebab itulah mereka pijak-pijak & melompat-lompat atas meja makan. Paling sadis, makhluk ini main langkah-langkah dan mencangkung pada makanan yang terdedah & terbiar itu. Paling hardcore… tak mustahil makhluk-makhluk ni boleh berak, kencing pada makanan yang terdedah dan terbiar tu.

4. Kita tak nampak makhluk lain, jangan ingat mereka takde disekeliling kita. Sebab itulah Islam suruh kita mandi jangan tanpa seurat benang sekalipun. Paling kurang pun, mandilah pakai seluar dalam. Awak tahu kenapa saya cakap macam ni? Sebab bila kita mandi tak pakai apa-apa, dia pun main air dengan kita sambil ketawa-ketawa tengok badan kita. Scary wei kalau tiba-tiba kita dah besar ni nampak ada makhluk lain muncul depan kita main air dalam toilet dengan kita… Dah lah bilik air tu rumah syaitan. Haaa ini pengalaman saya masa kecik-kecik dulu dok main dengan anak jin sampai time mandi kahkah!

5. Makhluk-makhluk ni sentiasa ada disekeliling kita cuma kita yang tak nampak. So kalau tidur tu, kalau boleh jangan tidur bogel. Tak kisahlah awak tu lelaki ke perempuan sebab diorang ni makhluk yang bernafsu jugak macam manusia. Malam-malam kita tidur bogel, tak mustahil makhluk-makhluk ini yang akan belai-belai setiap inci badan kita, cuma kita je yang tak sedar, tak rasa, tapi diorang puas. So sebelum tidur, jangan lupa ambil wudhuk, baca doa sebelum tidur, amalkan surah-surah lazim. Insya’Allah Allah jaga kita.

6. Jangan mensyirikkan Allah. Jangan percayai ayat-ayat suci yang dijadikan frame sebagai alat untuk menghalau jin atau kuasa jahat. Frame ayat suci itu hanya makhluk. Makhluk tiada kuasa melainkan Allah yang Maha Berkuasa. Kita wajib percaya pada Allah, wajib beriman pada Allah. Ayat Al-Quran itu hanya asbab, bukan untuk disyirikkan dengan percaya ia dapat menghalang kuasa jahat.

7. Ibubapa tolong perhatikan anak-anak anda. Jangan kerap membiarkan anak-anak bermain seorang diri. Makhluk-makhluk macam ni mudah dibuat teman. Anak-anak mudah berdamping dengan golongan mereka. Walaupun anak tunggal, wajib berikan perhatian sepenuhnya. Makhluk-makhluk begini suka pada kanak-kanak dan mudah memperdayakan mereka. Paling membimbangkan, makhluk-makhluk ini kalau dah suka anak-anak kita, tak mustahil dia bawa lari, sorokkan ke dunia dia.

8. Sebab kita tak nampak makhluk-makhluk ini, maka suami isteri kena berjaga-jaga. Baca doa sebelum dan selepas bersama suami isteri. Ini penting. Tak ramai pasangan Islam yang ambil berat. So perbanyakkan ilmu agama, belajar tambah ilmu. Islam ini agama yang sangat menjaga kita.

Alhamdulillah. Terima kaseh, Allah. Kalau Allah tak bagi saya peluang nampak benda-benda macam ni masa kecik-kecik dulu, tak ada lah penyampaian ini. Sesungguhnya Allah jadikan sesuatu kejadian itu bukanlah dengan sia-sia, tapi untuk kita belajar, tahu, kenal dan diambil pengajaran.

Sha Ramson Abdullah

************************************************************************************************************

SOTONG KERING LEBIH BAHAYA DARI MEROKOK.

Sedarkah anda, selalu makan sotong kering lebih merbahaya dari merokok.
Dalam mazhab Hanafi, sotong adalah haram dimakan.

Kanser daripada sotong kering – Mengandungi logam toksik sama seperti bateri, plastik dan baja fosfat

PEGAWAI penyelidik CAP, Hatijah Hashim menunjukkan sotong kering yang didakwa dicemari kadmium di pejabatnya di Pulau Pinang semalam.

GEORGE TOWN – Ramai mengetahui keenakan sotong kering ditambah lagi jika dimasak sebagai sambal.

Namun Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendedahkan, tidak mungkin ramai pengguna sedar bahawa sotong kering kaya dengan logam toksik jenis kadmium, bahan yang sama digunakan dalam membuat bateri, plastik dan baja fosfat.

“Kesan pengambilan kadmium mendedahkan seseorang terhadap kanser payu dara, kanser prostat serta penyakit buah pinggang,” kata Presidennya, S. M. Mohamed Idris pada sidang media di pejabatnya di sini semalam.

Menurutnya, selain sotong kering, makanan laut kering lain seperti tiram, ikan bilis dan udang juga mengandungi kadmium tetapi pada kadar yang lebih rendah.

“Hasil ujian yang dilakukan mendapati kandungan kadmium dalam sotong kering melebihi empat kali ganda had yang dibenarkan,” ujarnya.
?utk peminat sotong -copy & paste dari group lain-

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

POKEMAN GO

PokemonGo bukan mcm game lain. ini melibatkan keselamatan negara. belum main dah mintak izin kita nak rakam mende² sekeliling kita walau dlm rumah ada guna GPS. masjid kita, kawasan perumahan kita, silap² orang main dlm lapangan terbang kem tentera mmg bahaya. musuh nak masuk negara kita bkn sehari dua, diorang kaji dulu. sbb tu ada negara bkn Islam pun band mende ni. apalah bodoh kita org Islam tak nampak mende ni. pulak tu dicipta oleh Google Maps. Google Maps baru 2 hari lepas buang negara Palestin dari peta google.
Pasal Pokemon Go ni… harap baca lh
mintk maaf banyok lh..
Diaorang cakap haram diaorang ada bagi reason. Bacalah dulu. Dulu orang pun paranoid jugak waktu first FB Messenger keluar sebab FB Messenger mintak permission macam-macam yang boleh jadi potential spying apps. Pokemon Go ni memang guna GPS dan submit data-data koordinat pada server. Jadi ada potensi data-data ni boleh diguna untuk “menjajah” negara tanpa kita sedar. Macam kereta Google Maps yang lalu depan rumah kamu tu, dia rekod gambar dan koordinat hampir seluruh Malaysia. Cuma beberapa lokasi seperti military base tak dibenarkan masuk. Tapi kalau ada orang main pokemon dalam military base? Kereta Google Maps pun tak masuk dalam rumah kamu, tapi kalau kamu main Pokemon Go dalam rumah? Dalam bilik? Data tu dah berpotensi untuk dibuat maps yang lebih detail, dengan koordinat GPS dan gambar sebab kamu dah bagi permission untuk app ni guna kamera kamu dan hantar pada server di luar negara. Kamu rasa pelik macamana Facebook boleh kenal rupa kamu dalam gambar walhal kamu tak tag pun kan? Sebab teknologi begitu dah ada! Facebook dah ada data wajah kamu. Kali ini kamu dengan rela hati tangkap gambar bilik tidur kamu berserta koordinat. Banyangkan 1 juta orang participate untuk main Pokemon Go. Lama kelamaan data Pokemon Go akan jadi lebih lengkap untuk memetakan seluruh negara Malaysia, luar dan dalam rumah. Bayangkan: Gambar dalam rumah kamu, geotagged, simpan di server luar negara. Rasa tak selamat? Kamu sendiri yang bagi kebenaran waktu nak Install.
SEBARKAN!
Uninstall Pokemon Go . Tak Pelik Ke ? Kita Mesti Rakam Sekeliling Kita . Masjid , Rumah , Dan Lain2. Tak Ke Bangang . Kita Jadi Macam KULI . Always Follow That Game . Fikir Positive . Game Ni Lain Daripada Yang Lain . Game Pokemon Go Adalah Strategi Orang Luar Untuk Ceroboh Malaysia And Wujudkan Agama Baru . Kepada Umat Islam , Please Uninstall Pokemon Go . Ni Demi Kebaikan Agama Sendiri
-Share Untuk Kebaikan

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

DURIAN DAN NANGKA MENJADI PEMBUNUH
Oleh: Dr Mohd Syamirullah

Sejak seminggu dua ini, di hospital tempat saya bertugas,  kami mendapati peningkatan kes-kes jantung (serangan jantung dan tekanan darah tidak terkawal), kencing manis (diabetis ketoacidosis dan paras gula tidak terkawal) yang sangat ketara. Saya sendiri selaku pegawai perubatan nefrologi (buah pinggang) menerima beberapa kes pesakit buah pinggang yang berkomplikasi sehingga ada yang terpaksa dihantar ke hospital besar, bahkan ada yang meninggal dunia.

“Makcik nak makan durian..dah sembilan tahun sejak dia disahkan menghidapi penyakit buah pinggang, dia tak pernah sentuh durian. Jadi semalam dia minta kat anak dia..makan seulas sahaja.. sedar-sedar pagi ini dah keletihan, sesak nafas, sakit dada.” ujar seorang gadis muda, sambil mengurut-urut dada ibunya yang laju.

Pesakit ini datang ke jabatan kecemasan dengan bacaan serum potassium setinggi 7.3. Rentak jantungnya (ECG) menunjukkan sinus arrest, dengan kadar denyutan jantung hanya 32 per minit. Hemodialisis kecemasan dilakukan, hanya menurunkan bacaan serum potassium untuk sementara sahaja sebelum kembali meningkat.

Beliau meninggal dunia akibat kegagalan jantung (cardiogenic shock).

POTASSIUM

Ada banyak jenis mineral dan garam galian yang diperlukan oleh badan manusia. Kalsium, fosfat, magnesium, potassium, sodium adalah diantaranya. Kesemua galian dan garam mineral ini, dikawal kandungan dan kuantitinya oleh buah pinggang kita. Tidak boleh terlalu kurang, dan tidak boleh terlalu lebih.

Potassium, adalah sejenis bahan galian dan unsur elemen yang penting bagi tubuh manusia. Ia bertanggungjawab ke atas fungsi otot untuk mengecut (contraction). Kekurangan potassium, dipanggil hypokalemia, contohnya disebabkan muntah atau cirit birit yang berterusan boleh menyebabkan seseorang menjadi lemah, sengal dan lenguh seluruh badan, cramping dan muscle ache (myalgia).

Terlebih potassium pula, dipanggil hyperkalemia, boleh membahayakan nyawa kerana ia mengganggu fungsi contraction otot jantung. Hyperkalemia, adalah sebuah medical emergency yang perlu dirawat SEGERA, kerana ia boleh menyebabkan cardiac arrhythmia bahkan asystole.

Bagi orang yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang, khususnya end stage yang bergantung kepada dialisis, mereka ini tidak lagi boleh menghasilkan air kencing. Tubuh badan mereka tidak lagi boleh mengeluarkan bahan-bahan kumuh yang antaranya terdiri daripada garam mineral dan zat yang berlebihan ini. Dalam kes ini, potassium.

Umum mengetahui, bahawa antara makanan yang paling banyak mengandungi potassium, adalah pisang. 100 gram pisang, mengandungi 358 mg potassium. Yang keduanya, adalah sayur bayam (spinach). 100 gram bayam mengandungi 558 mg potassium.

Namun tak ramai yang mengetahui, dua jenis buah-buahan tempatan kita sebenarnya mempunyai kandungan potassium yang tinggi. 100 gram durian mengandungi 436 mg potassium, iaitu lebih tinggi dari pisang. Begitu juga dengan nangka, 100 gram nangka mengandungi 448 mg potassium, lebih tinggi dari keduanya.

Atas sebab itulah, saya menggesa kepada anda yang mengenali sesiapa sahaja sama ada ahli keluarga, jiran mahupun rakan yang menghidapi penyakit kerosakan fungsi buah pinggang, khususnya yang bergantung kepada diaisis, agar BERPANTANG buah-buahan ini. Ia boleh meragut nyawa mereka.

BERPANTANG dalam erti kata mengurangkan atau kalau boleh, berhenti terus pun tak apa. Mungkin sekali sekala hanya dalam kuantiti yang sedikit, bukannya sekaligus. Secara kasarnya, pesakit buah pinggang tetap memerlukan dietary potassium yang mencukupi, iaitu sekitar 1500 ke 2000 mg sehari. Pendek kata jika pesakit mahu makan durian, maka kurangkan makanan high potassium lain seperti yang dinyatakan di atas.

Jangan pula tengahari sudah makan gulai nangka, malamnya hendak menjamah durian pula!

Saya kongsikan di sini, sebuah case study yang berlaku di sebuah hospital di tanah air : http://e-mjm.org/2011/v66n1/Hyperkalaemia.pdf

Bahkan sebenarnya, KURMA yang kita selalu makan, mengandungi kandungan potassium yang jauh lebih tinggi. 100 gram kurma mengandungi 656 mg potassium, hampir dua kali ganda pisang.

Cumanya, kita lazimnya jarang mengambil kurma dalam kuantiti yang banyak mencecah 100 gram. Kita biasa makan ketika berbuka puasa dalam jumlah kiraan ganjil sahaja, kerana itu ia jarang memberi kesan kepada kita.

Namun awas, kerana mutakhir ini ada banyak produk yang memproses kurma. Ada yang dijadikan jus yang sudah tentu memekatkan konsentrasi potassium yang ada didalamnya. Ada yang menjadikannya cokelat, ada yang diproses dalam minuman seperti kopi dan sebagainya.

Tapi, kurma kan makanan Nabi? Makanan “sunnah”? Mustahil lah ia boleh bawa keburukan.

“Itula dengar sangat cakap doktor ni, doktor ni semua kan belajar ilmu dari yahudi, sampai tak reti nak bezakan mana sunnah. “

Dalam bidang toksikologi, kita ada sebuah prinsip asas yang dipanggil sola dosis facit venenum, bermaksud “the dose makes the poison.”

Kita juga ada dalam bidang farmakologi, sebuah subbidang khas dipanggil farmakokinetik yang mengkaji tentang bagaimana tubuh badan manusia memproses setiap bahan khususnya ubat-ubatan.

Setiap tubuh badan manusia secara individu, mempunyai kapabiliti tersendiri memproses setiap bahan yang ada.

Bagi manusia yang sihat seperti kita, habiskan sebijik durian pun tak apa. Kerana buah pinggang kita sihat, ia boleh mengkumuhkan dan membuang potassium berlebihan.

Tetapi bagi pesakit ESRD, ini tidak boleh bagi mereka. Mereka tidak boleh mengkumuhkan potassium, sebab itulah hatta seulas durian pun boleh membahayakan nyawa mereka.

Begitu juga dengan pesakit ESRD dan kegagalan fungsi jantung. Mereka ini, PANTANG air berlebihan.

Air, benda yang bagus bagi manusia. Bahkan kita digalakkan meminum sehingga 4 litre air sehari.

Tetapi ini, tidak benar bagi pesakit ESRD dan CCF. Mereka ini, hanya dibenarkan meminum sekitar 500ml air sahaja. Sekiranya lebih, air ini tidak dapat dikumuh keluar dan akan berkumpul di kaki sembab, bahkan sehingga ke paru-paru menyebabkan sesak nafas.

Begitu juga contoh seterusnya, nasi untuk pesakit kencing manis. Benar, nasi tu makanan berkhasiat dan berzat. Namun sudah tentulah pesakit kencing manis, tidak boleh mentekedarah nasi seperti orang sihat.

Atas sebab itulah, saya mengambil kesempatan ini menyeru kepada kita semua, agar BERHATI-HATI dengan sesetengah pihak yang bermotifkan keuntungan menjual “bahan-bahan beracun.”

Mereka ini mengambil kesempatan atas keterdesakan dan atas nama “ikhtiar” seorang pesakit, serta memanipulasi dan memomokkan dengan ketakutan ke atas “bahan kimia”.

Bahkan ada yang sanggup menggunapakai nama agama. Arwah seorang ahli keluarga saya sendiri, antara yang terpedaya, mengamalkan “kopi habbatussauda” kerana terpengaruh dengan dakwaan penjualnya bahawa ia mampu menyembuhkan penyakit darah tinggi yang dihidapinya. Beliau dihasut dengan dakwaan ubat hospital tidak boleh menyembuhkan, boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang dsb, dan disuruh mengamalkan ‘perubatan sunnah’ iaitu habbatussauda. Kesudahannya, kombinasi darah tinggi yang tidak terkawal dan faktor pengambilan kaffein yang berterusan, beliau meninggal dunia akibat strok (angin ahmar).

Berhati-hatilah dengan apa sahaja yang dipanggil “natural” kerana apa yang “natural” bagi seorang, mungkin menjadi “pathological” bagi seorang yang lain.

Dapatkan nasihat doktor YANG MERAWAT ANDA, bukannya orang sebarangan, hatta saya sekalipun sering ditanya di FB “bolehkah saya ambil supplemen ini”, saya tidak akan menjawabnya kerana saya tidak mempunyai maklumat mengenai kesihatan orang yang bertanya. Saya tidak tahu fungsi buah pinggang anda normal atau tidak, fungsi hati anda ok atau tidak, apa masalah kesihatan yang anda ada.

Akhir kata, orang yang bertanggungjawab atas kesihatan anda, first and foremost adalah diri anda sendiri. Justeru buatlah pilihan yang selamat.

—————————————————————————————————————————————–

ALAM KUBUR

Peringaran untuk diri sendiri juga..
Sedutan dari ceramah Ustaz Kazim. Allahurabbi..

Nabi kata, bila kita dimasukkan ke dalam kubur..badan kita bersandar dengan batu, dengan tanah, dengan kain kapan..akhirnya dihadapkan ke arah kiblat, dibuka muka kita, pipi kita ni kena tanah..duduk dalam kubur menghadap kiblat..

Isteri dok menangis, suami menangis, anak-anak menangis..lepas tu diambil papan, tutup..tanah pun diturunkan perlahan-lahan..bila dah sampai separuh kubur, tukang kubur pun naik melompat ke atas. Bila melompat naik ke atas, tutup! Dipijak2nya kubur..

Nabi kata bila berpaling sahaja muka orang yang menghantar kamu ke belakang dari kubur, kamu mendengar tapak kasut orang balik. Kita dengar tapak kasut mereka..derap2 deru, derap2 deru mereka kita dengar. Maka pada masa itulah..roh kita akan duduk..duduknya roh dan kaki melunjur. Tegak badan..

Maka pada masa itulah, dia panggil orang2 yang hantar dia..kalau isteri hantar, dia panggil isteri die.. “Pah..takkan tinggalkan abg, Pah..kata nak sehidup semati, Pah..”..Pah tak dengar. Pah bawak cerek dengan daun pandan balik..sambil dok lap air mata.. Syg macam mana isterinya pun, dia balik.. Suami dia panggil “Pah, jangan balik, Pah..tunggu abg Pah..” Dia tak kisah. Dia balik.

Satg dia nampak anak-anak dia balik. Dia panggil anak-anak dia. Anak-anak dia tak dengar. Selepas mereka beredar sahaja, datanglah dua malaikat. Yang hitam kedua2nya. Yang biru kedua2nya. Kta panggil blue black.. Dan kamu dengar derap kaki dia lebih kuat daripada derap kaki orang yang balik tadi.. Siap dengar rantai yang dia bawak lagi tu.. Lagi menggerunkan…

Yg tak pernah senyum, yg tak pernah ketawa..dia masuuuk terus menghadap kepada kamu. Dan terus memanggil kamu “Hai manusia”.. Dia tak kata dah Hai ustaz.. Dia tak sebut wahai datuk seri. Tidak.. Dia tak sebut wahai tuanku.. Tidak.. Dr.. Dia tak sebut dah. Malaikat pun tak kenal kita. Malaikat tak panggil hajjah, haji.. Die panggil “Hai manusia”..

“Hai manusia..apa pendapat kamu tentang Muhammad bin Abdullah”. Itu soalan dia. Maka manusia tadi menjawab “Dia itu adalah hamba Allah, dia adalah pesuruh Allah..aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah.” Kalau itu lah jawapan dia, selamat kita..dia tak tanya lagi, Marobbuka, Manabiyuka..dia tak tanya lagi..soalan pertama, apa pendapatmu..tentang Muhammad bin Abdullah.

Lepas soalan ini, maka lepaslah soalan lain. Maka malaikat tadi dengar apa yang kita jawab, malaikat kata “Kami tahu dah kamu akan jawab macam itu..saaaja kami tanya..” “Nak pastikan bahawa kamu ni orang yang baik.” Maka kata malaikat kepada lelaki tadi, “Tidurlah kamu di dalam kubur ini macam tidurnya pengantin.”

Maka ahli kubur tadi berkata “Pulangkan aku balik ke dunia..aku nak balik kepada keluarga aku. Aku nak bagitahu keadaan aku dalam kubur. Tolong hantarkan aku balik.” Rayu si mati kepada malaikat.

Rupanya orang mati ni nak mintak balik. Bukan nak makan nasi briyani gam.. Bukan balik nak tengok tv.. Bukan. Dia balik ni sebab nak bagitahu kat anak2 dia sembahyang lah.. “Wahai anak2ku, sembahyang.. Wahai isteri2ku, sembahyang.. Wahai suami2ku, sembahyang..” Dia nak bagitahu yg itu..Tapi malaikat kata “Tak boleh balik dah. Kamu sekarang berada di alam barzakh. Kamu tak boleh campur dengan alam dunia”..

Kalau kamu orang yang baik kata Nabi, akan diluaskan kubur tujuh puluh hasta, dilebarkan tujuh puluh hasta dan dicerahkan kubur kamu.

Tetapi biarpun mayat tak boleh khabarkan kepada kita, Nabi dah khabarkan pada kita. Itulah untungnya kita jadi umat Nabi Muhammad saw. Kalau kamu nak 70 hasta, kalau kamu nak cerah dalam kubur, ini amalan yg kamu kena buat. Kalau kamu nak gelap dalam kubur, kalau kamu nak tulang rangka kamu berselisih, ini amalan yg kamu kena buat. Semuanya bergantung di tangan kamu. Madu di tangan kanan, racun di tangan kiri. Pilihlah mana yg kamu nak buat.

Sesungguhnya bekalan yg paling baik adalah taqwa.

-Ustaz Kazim Elias-

#hijrah #alam #kubur

————————————————————————————————————————————–

Doa utk ahli2 d grup ini:

1. Ya Allah jika disaat ini, ada kwn ku yg sakit, sembuhkan lah dia.  آمِيّنْ

2. Ya Allah jika disaat ini ada kwan ku yg bermasaalah, beri lah jln keluar utk dia.  آمِيّنْ

3. Ya Allah jika disaat ini ada kwn ku yg kesempitan wang, kau murahkan lah rezekinya. آمِيّنْ

4. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yg bermasam muka diantara satu sama lain damaikan lah mereka.  آمِيّنْ

5. Ya Allah jika disaat ini ada kwn ku yg sesat duniawi, kurniakan Nur kpd dia.  آمِيّنْ

6. Ya Allah jika disaat ini ada kwn ku lalai, kurniakan lah Hidayah Mu kpd dia.  آمِيّنْ

7. Ya Allah jika di saat ini ada kwn ku yg bersedih hati. kembalikan lah kecerian diwajahnya.  آمِيّنْ

8. Ya Allah jika disaat ini ada kwn ku yg berada dipersimpangan jalan yg  berliku, tunjukkan lah jalan yg diredai oleh Mu.

آمِيّنْ  آمِيّنْ  آمِيّنْ  يَا رَبَّ العَـــالَمِيْن
Mohon Engkau perkenan dan terimalah doa kami Ya Allah

—————————————————————————————————————————————–

UNTUK RENUNGAN AYAH-AYAH

1. Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu..

2. AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar ‘membuat’ anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua.

3. Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah diatasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri..

4. Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Didatangi anak ketika diperlukan sahaja. Hu hu Muhasabah diriku..

5. Hari ini memang telah hilangnya fungsi tarbiyah dari AYAH, banyak AYAH tidak sedar bila anak lelakinya memasuki alam baligh.. dan anak perempuannya dah mula malu-malu.. Ruginya ayah..

6. Jika ada anak yang durhaka, sebenarnya ia juga dari AYAH yang durhaka. Ini istilah Sayyidina Umar Al Khattab..

7. Sekiranya seorang AYAH yang ingin didoakan oleh anaknya, berdoalah selalu dari sekarang untuk anaknya dan didiklah dengan agama..

8. Sekiranya AYAH ingin dimuliakan oleh anaknya, usahalah memuliakan anaknya dengan ilmu agama..

9. Mengikut kajian, ramai ayah-ayah yang hampir kehilangan ciri-ciri AYAH yang sebenar. Kerana semua pengajar anak di masa kanak-kanak diisi oleh kaum ibu sahaja.

10. Padahal keberanian, survival dan ketegasan, harus diajarkan di usia kecil oleh ayah-ayah. Dimanakah AYAH sang pengajar utama?

11. Dunia AYAH ketika ini bagi anak-anak hanyalah angan-angan mereka sahaja. Anak-anak mencari ayah mereka di surat khabar, tv dan komputer…

12. Banyak anak-anak sudah merasa yatim sebelum waktunya, sebab AYAH dirasakan tak hadir lagi dalam kehidupan mereka. Kerana amat sibuk dengan dunia ayah.

13. Ayuh wahai ayah-ayah semua, ambillah Semangat Al Quran mengenai pendidikan mengedepankan AYAH sebagai tokoh. Kita kenal Lukmanulhakim, Ibrahim, Ya’qub, Imron. Dalam Al Quran mereka adalah contoh AYAH yang perihatin.

14. Ibnul Qoyyim dalam kitab Tuhfatul Maudud berkata: Jika terjadi kerusakan pada anak, penyebab utamanya adalah AYAH..

15. Ingatlah! Seorang anak bernasab kepada AYAHnya bukan ibu. Nasab yang merujuk kepada anak menunjukkan kepada siapa Allah meminta dipertanggung jawapan kelak.

16. Rasulullah yang mulia, sejak kecil ditinggal yatim oleh AYAHnya. Tapi nilai-nilai keAYAHan tak pernah hilang dan diperolehi dari datok dan ayah saudaranya sendiri..

17. Generasi sahabat menjadi generasi gemilang kerana AYAH terlibat dalam mengasuh anak bersama ibu-ibu mereka. Mereka digelari umat terbaik.

18. Di dalam AlQuran ternyata terdapat 17 dialog pendidikan anak-anak. 14 diantaranya iaitu antara AYAH dan anak. Ternyata AYAH lebih banyak disebut di dalam alquran!

19. Marilah semua wahai AYAH-ayah untuk melibatkan diri dalam pendidikan baik di rumah, sekolah dan dimasjid..

20. Ibu memang madrasah pertama seorang anak. Tetapi AYAHlah yang menjadi mudirnya. (Pengetuanya).

21. Ibarat burung yang punyai dua sayap. anak memerlukan kedua-duanya untuk terbang tinggi ke angkasa. Kedua sayap itu adalah AYAH dan ibunya.

22. Ibu mengasah kepekaan rasa, AYAH memberi makna terhadap logik. Kedua-duanya diperlukan oleh anak

23. AYAH mengajarkan anak menjadi pemimpin yang tegas. Ibu membimbingnya menjadi pemimpin yg peduli. Tegas dan perihatin itu sikap utama.

24. Jom wahai ayah-ayah pujuklah diri untuk berubah dan sebarkan perkongsian ini agar makin banyak AYAH-ayah yang perihatin dengan urusan pengasuhan dan membentuk generasi pejuang dunia akhirat. Allahuakbar..
Wallahua’lam.

?utk semua yg brgelar Ayah

—————————————————————————————————————————————–

*’BILA KITA INGATKAN MATI’..*

Bila Kita Ingatkan Mati.
*Tiada Lagi Nak DENGKI-DENGKI.*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Kita Tak PENTING Diri Sendiri.*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Kita Boleh Buangkan BENCI.*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Semua Orang Kita AMPUNI.*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Kita Selalu INSAFI Diri.*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Kita BERUSAHA Kuat Lagi.*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Kita Saling MENASIHATI.*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Kita Telah MENGHIDUPKAN Hati.*
Bila Kita Ingatkan mati.
*Tidak Ada KESEDIHAN lLagi.*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Kita Seronok Hendak BERBAKTI.*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Hidup Menjadi Lebih BERERTI*
Bila Kita Ingatkan Mati.
*Kita Ingat ALLAH Kepada Nya Kita KEMBALI…*

Syawal 1437H

—————————————————————————————————————————————–

?Semuga Bermanfa’at – NHN?

Tanyalah Ustaz – Suami Soleh Keluarga Bahagia – Ust Hanafiah Malek.

” Demi masa, manusia itu berada dalam kerugian kecuali mereka yg beramal soleh……….” Soleh bermakna melakukan yg sunat2 dan sunnah secara istiqomah  tanpa meninggalkan yg wajib.

Utk menjadi orang yg soleh, wajib menunaikan yg di bawah :

Rukun Islam

1. Syahadah.
2. Solat
3. Puasa
4. Zakat
5. Haji

Selain itu, suami soleh banyak berzikir, berdo’a, berselawat dan beristighfar. Àyah jangan segan nak minta ma’af dari anak contohnya ” Ma’afkan ayah kurang berada di rumah kerana ayah keluar mencari rezeki.” Suami ada masanya kena minta ma’af dari isteri bukan hanya isteri kena minta ma’af. Suami soleh rajin bersedekah dan mengadakan masa utk membawa isteri dan anak2 berjalan-jalan utk mengeratkan hubungan. Berdo’alah utk diberi isteri dan anak2 yg menyejukkan mata dan hati  spt yg diajar dalam Surah Al Furqan Ayat 74.

Suami wajib memberi nafkah zahir dan batin pada isteri. Nafkah zahir termasuk, makan, minum, pakaian, tempat tinggal, pendidikan. Suami soleh akan tetap bersama isteri walaupun ia sakit. Bukan meninggalkan isteri bila ia sakit. Nafkah batin bukan hanya hubungan suami isteri tapi termasuk sikap lemah lembut dgn isteri. Jangan hanya baik pada orang luar tapi dgn isteri, kasar dan garang.

Orang soleh adalah orang yg beramal dgn ilmunya. Sentiasa membimbing keluarga ke jalan yg betul.
” Wahai orang2 beriman, peliharalah isterimu dan anak2mu dari api neraka.”

Suami curang akan memecah belahkan keluarga. Anak2 akan memberontak. Suami yg soleh tidak akan curang, tidak menipu. Curang bermakna melakukan maksiat bukan setakat ada perasaan suka saja. Suami yg baik, kalau nak kawin lain pun, dia akan berterus terang. Contohilah rasullullah yg setia dgn isteri pertamà,  Khadijah,  sehingga kewafatan Khadijah. Perkahwinan baginda selepas itu pun bersebab, bukan kerana nafsu.

Kebahagian sebenar ialah bila kita dapat merasa cinta Allah. Kasih manusia tidak kekal, hanya cintaNya yg berterusan.

Macam mana nak berubah jadi suami yg soleh?
Nak berhijrah, ikut formula 5H ini:

1. Hati. Lembutkan hati dgn airmata. Ingatkan dosa sehingga menitiskan air mata. Mohon Allah tetapkan hati.

2. Hampiri masjid, majlis ilmu. Hampiri orang2 yg positif. Baca sirah nabi dan lihat bagaimana baginda sebagai suami

3. Hindari. Jauhkan diri dari kawan2 yg negatif. Jangan bercampur dgn org2 yg menjauhkan kita dari Allah.

4. Hajat. Berhajat yg baik2. Orang yg tidak ada matlamat, tidak ada hala tuju dlm hidupnya.

5. Hijrah. Jika tempat yg kita tinggal tidak elok utk hidup beragama, berhijrahlah.

Alhamdulillah, syukur padaMu.

************************************************************************************************************

Kelebihan Duduk Di dalam Majlis Ilmu.

Telah berkata Al-Fakih Abu Laits As-Samarqandi di dalam kitab Tanbihul Ghafilin :

“Barangsiapa datang kepada orang alim lalu hadir dalam majlisnya serta tidak mampu mengingati atau menghafal pelajaran tersebut maka baginya 7 macam kemuliaan”:

1) Dia akan mendapat kemuliaan orang-orang yang belajar agama.
2) Selama dia duduk di dalam majlis tersebut, dia akan tertahan daripada berbuat dosa dan kesalahan.
3) Apabila dia keluar daripada rumahnya turun rahmat ke atasnya.
4) Apabila duduk dia di sisi orang alim tersebut maka turun rahmat ke atas penuntut-penuntut ilmu, maka menimpa dia juga dengan berkat majlis tersebut.
5) Selama dia mendengar ilmu tersebut nescaya dituliskan baginya kebajikan.
6) Malaikat menaung ke atas mereka dengan sayap-sayapnya kerana redha dengan majlis tersebut padahal dia ada di dalamnya.
7) Tiap-tiap kali kakinya melangkah dikifaratkan segala dosa-dosanya dan dinaikkan beberapa darjat dan tambah segala kebajikan.

************************************************************************************************************

Sedeqah penolak bala’.  Sedeqah pembuka rezeki. Sedeqah menyucikan hati.

Cerita ni jadi pada seorang kenalan yang buat business.
Pangkat akak pada saya.
Mulanya nak tolong orang saja, niat dia murni.
Orang dalam kesempitan datang minta tolong, kesempitan yang teramat sangat. Tak sampai hati dia nak tolak.
Tapi lain pula jadinya.
Dia kena tipu.
Dijadikan kambing hitam.
Nama dia digunakan untuk buat pinjaman bank.
Lepas tu yang meminjam tu hilangkan diri.

Dipendekkan cerita akak ni akhirnya  terbeban dengan hutang keliling pinggang.Ratus ribu juga hutang dia.
Bermulalah episod hitam.
Dikejar along.
Anak kena ugut simbah acid.
Business makin teruk.
Akhirnya kedai terpaksa tutup.
Hidup dalam ketakutan.
Sedih sangat, telur dadar 3biji kongsi satu family.
Macam tu sekali dugaan.

Macam-macam dia try. Tapi tak da yang menjadi.
Last-last dia jumpa orang alim.
Minta nasihat.

Orang alim ni nasihatkan, bersedeqah.
Keluarkan sedeqah setiap hari.
Makan pun bercatu, ni nak bersedeqah pulak. Mana ada duit.
Orang alim ni cadangkan bagi makanan pada binatang setiap hari.
Waktu pagi, permulaan hari, time ni paling bagus menjemput rezeki.
Antara contoh senang, tabur beras bagi burung merpati makan.

Akak ni balik. Tak cari beras.
Dia beli makanan kucing.
Makanan kucing dipeket kecik-kecik.
Standby dalam beg tangan.
Mana mana dia pergi dia bawa.
Jumpa kucing terbiar dia buka peket, bagi makan.
Lama dia buat.
Berterusan dia buat.

Subhanallah perlahan-lahan ada perubahan.
Dia dapat banyak panggilan untuk urut( akak ni bisnes spa)
Then dia bertukar buat mobile spa.

Sikit-sikit hutang beransur dibayar.
Ambil masa bertahun ni.
Perit hati, duit orang lain guna, hutang kita kena bayar.
Still dia syukur sebab anak perempuan dia tak diapa-apakan.

Sampai akhirnya dia berjaya buka perniagaan berpremis semula.
Hebat sangat.
Memang dia tak percaya boleh langsaikan semua hutang.
Boleh bangkit kembali.
Kalau fikirkan kudrat dia semata, memang tak masuk akal!
Inilah POWER OF SADDAQAH!

Kalau rezeki tersekat-sekat.
Kemelut kewangan tak berkesudahan.
Berhajat inginkan anak.
Atau ada apa apa hajat.
Bersedeqahlah.
Bersedekah cara simple, bagi haiwan makan.

P/s: Jangan kita sempitkan konsep sedeqah hanya pada wang ringgit.
Jangan kita sempitkan konsep sedeqah pada nombor yang besar-besar saja.

Yang ikhlas,
Khadijah Tahirah Seikh Salim
Berpesan-pesan pada kebaikkan.

===========================================================================

MUSLIMS ARE NOT TERRORISTS AND TERRORISTS ARE NOT MUSLIMS.”

In the HISTORY of the world, who has KILLED maximum INNOCENT human beings

1) “Hitler”
Do you know who he was?

He was a Christian, but media will never call Christians terrorists.

2) “Joseph Stalin called as Uncle Joe”.

He has killed 20 million human beings including 14.5 million were starved to death.

Was he a Muslim?

3) “Mao Tse Tsung (China)”

He has killed 14 to 20 million human beings.

Was he a Muslim?

4) “Benito Mussolini (Italy)”

He has killed 400 thousand human beings.

Was he a Muslim?

5) “Ashoka” In Kalinga Battle

He has killed 100 thousand human beings.

Was he a Muslim?

6) Embargo put by George Bush in Iraq,

1/2 million children
has been killed in Iraq alone!!! Imagine these people are never called terrorists by the media.

Why?

Today the majority of the non-muslims are afraid by hearing the words “JIHAD”.

Jihad is an Arabic word which comes from root Arabic word “JAHADA” which means “TO STRIVE” or “TO STRUGGLE” against evil and for justice. It does not
mean killing innocents.

The difference is we stand against evil, not with evil”.

You still think that ISLAM is the problem?

1. The First World War, 17 million dead
(caused by non-Muslim).

2. The Second World War, 50-55 million dead (caused by non-Muslim).

3. Nagasaki atomic bombs 200000 dead
(caused by non-Muslim).

4. The War in Vietnam, over 5 million dead (caused by non-Muslim).

5. The War in Bosnia/Kosovo, over 5,00,000 dead (caused by non-Muslim).

6. The War in Iraq (so far) 12,000,000 deaths
(caused by non-Muslim).

7. Afghanistan, Iraq, Palestine, Burma etc (caused by non-Muslim).

8. In Cambodia 1975-1979, almost 3 million deaths (caused by non-Muslim).

“MUSLIMS ARE NOT TERRORISTS
AND
TERRORISTS ARE NOT MUSLIMS.”

Please remove first double standards on Killings.

Please share as much as you can if you are a Muslim..

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

R U M A H    K I T A

Kita bukan penduduk bumi,
kita adalah penduduk syurga. Kita tidak berasal dari bumi, tapi kita berasal dari syurga.

Maka carilah bekal untuk kembali ke rumah,
kembali ke kampung halaman.

Dunia bukan rumah kita,
maka jangan cari kesenangan dunia.

Kita hanya pejalan kaki dalam perjalanan kembali kerumahnya.

Bukankah mereka yang sedang dalam perjalanan pulang selalu mengingat rumahnya dan mereka mencari buah tangan untuk kekasih hatinya yang menunggu di rumah?
Lantas, apa yang kita bawa untuk penghuni rumah kita, Rabb yang mulia?

Dia hanya meminta amal sholeh dan keimanan, serta rasa rindu padaNya yang menanti di rumah.
Begitu beratkah memenuhi harapanNya?

Kita tidak berasal dari bumi,
kita adalah penduduk syurga.

Rumah kita jauh lebih Indah di sana.

Kenikmatannya tiada terlukiskan, dihuni oleh orang-orang yang mencintai kita. Ada istri sholeha serta tetangga dan kerabat yang menyejukkan hati.

Mereka rindu kehadiran kita, setiap saat menatap menanti kedatangan kita.
Mereka menanti kabar baik dari Malaikat Izrail. Kapan Keluarga mereka akan pulang.

Ikutilah peta (Al Qur’an) yang Allah titipkan sebagai pedoman perjalanan.
Jangan sampai salah arah dan berbelok ke rumahnya iblis Laknatullah yaitu neraka.

Kita bukan penduduk bumi,
kita penduduk syurga.
Bumi hanyalah perjalanan.
Kembalilah ke rumah.

Share