Archive | August 2015

Perkongsian Iktibar – Kematian Datuk Syarifah Aini

KEMATIAN SHARIFAH AINI & H1N1 – PERKONGSIAN IKTIBAR UNTUK ISLAH YANG HIDUP

Datuk Syarifah Aini

Datuk Syarifah Aini

 

Alhamdulillah jenazah Allahyarhamah Datuk Sharifah Aini yang meninggal awal pagi tadi telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara, sekitar 12.10 tengah hari. Sejuk mata mengikuti ritual solat jenazah yang diimami oleh anakanda beliau sendiri Aliff Omar di Masjid At-Taqwa, Taman Tun, Kuala Lumpur.

Selain dari keistimewaan menerima JEMPUTAN KHAS oleh Yang Maha Esa di bulan Ramadhan, ketika umat Islam berpuasa siangnya dan bertadarus membaca alquran serta berqiamulail malamnya, beliau juga menyimpan kisah di sebalik jangkitan paru paru yang dideritainya sekitar 2 tahun lalu. Beberapa pembaca bertalu talu mengirim mesej dari Allahyarhamah minta kami pertimbangkan untuk iktibar umum. Setelah mengesahkan teks asal melalui satu blog khas bernama TS. Blogspot, maka kami ambil keputusan untuk kongsikan kepada pembaca, khususnya kaum hawa. Seruan untuk kongsikan pengalaman ini bahkan tertera dalam mesej ringkas beliau. Isu kali ini berkaitan dengan kaedah jangkitan H1N1 dan kaitannya dengan habit kita dalam mengendalikan budaya kenduri kendara dan salam berpelukan serta berkucupan (Salam Arab).

Sila baca mesej khas berikut dengan BASMALAH TANPA PREJUDIS dan kita tafakurkan apa iktibar untuk kita selepas ini. MESEJ SHARIFAH AINI – KONGSI PENGALAMAN PUNCA DIJANGKITI H1N1

AsSalam Keluarga FB yang diRindui – diKasihi & diRahmati ALLAH hingga akhir hayat…

Selamat bertemu kembali. SILA SHARE:

Apabila kita terlalu menjaga hati orang dan lupakan apa yang perlu kita laku kan untuk diri kita…. takut untuk berterus terang konon nanti kita akan mengecil kan hati orang lain dan dikatakan Sombong… Saya dan anda berhak memberi tahu tetamu anda supaya tidak datang kemajlis anda dan kerumah anda jika mereka dijangkiti kuman yang boleh merebak…… apa yang berlaku di rumah saya ingin saya kongsi bersama anda supaya menjadi pengajaran dan lebih berhati2… Baca lah tulisan ini dengan dada yang lapang dan jangan berburuk sangka dengan saya. Hari ini saya kembali untuk berkongsi pengalaman selama 5 bulan. Saya tidak langsung duduk di hadapan computer saya kerana saya terlantar sakit dan hanya dikelilingi oleh ahli keluarga dan sahabat2 yang paling rapat. Surau di rumah saya sentiasa dimanafaat kan dengan majlis ilmu – Solat Jemaah – Majlis membaca alQuraan dan khatam selama 3 malam berturut-turut dari bermacam macam sekolah anak2 Tahfiz…pendek kan cerita surau itu digunakan dengan sebaik nya. Disini bermula bila majlis khatam alQuraan 3 malam diadakan…Bila kawan yang kita jemput membawa kawan2 mereka yang saya tidak kenal kerana ingin bertemu Sharifah Aini…. wanita yang saya tidak kenali ini batuk dengan teruk di depan muka saya dan dia memeluk saya & mencium pipi saya…di malam pertama..dalam hati saya berdetik, siaplah ubat batuk… Malam esok wanita ini datang lagi dan bunyi batuk nya menakut kan juga semakin teruk & dia peluk saya lagi… malam ketiga bunyi batuk nya menakut kan lagi dia masuk ke dapur dan memeluk saya…. setiap kali dia memeluk saya…. tangan saya berpeluh… dan dia tidak segan berjalan bebas di rumah saya… memeluk bibik2 saya… hanya selepas itu saya difaham kan dia baru balik bercuti dari China & Hong Kong.…. juga malam kedua dan ketiga majlis bacaan & khatam alQuraan saya dah mula dengar batuk dari anak-anak Tahfiz yang saya tidak dengar di malam pertama……… Sepatut nya saya memberitahu Wanita yang batuk itu jangan datang lagi ke rumah saya di malam kedua dan ketiga….. Tunggu saja lepas baik sakit dan dia tidak batuk lagi…. sila lah datang.

Di tahun 2012 saya diuji ALLAH dengan penyakit Jangkitan kuman di paru-paru… saya berada di hospital selama sebulan dan hospital menjadi rumah no 2 saya… Keluar masuk hospital…. saya masih belum sihat sepenuh nya… baru 90% sembuh.Malam lepas majlis seperti biasa kami sekeluarga mengemas dapur – Surau dan tapi saya dah mula demam panas – batuk dan sengal satu badan… Bibik saya sudah demam dan begitu cepat tak boleh bangun langsung… adik saya batuk dan demam – kami satu rumah pergi ke hospital di malam yang sama menjalani ujian darah malam tu juga…….. Kami diberitahu kami semua dijangkiti H1N1 – INFLUANZA & PNEUMONIA ( Radang Paru-Paru) selepas itu saya pula terlantar di hospital selama 28 hari dan duduk di bilik yang diasing kan dengan pesakit yang lain.

Saudara yang diRahmati ALLAH…. berhati2 bila membuat majlis di rumah…. kita tak tahu siapa yang masuk ke rumah kita… terutama nya yang ada anak2 kecil dan ramai ahli keluarga di rumah… lagi satu, kegemaran Memeluk dan bercium pipi orang yang kita tidak kenali sebenar nya tidak digalak kan… kerana kita tidak tahu sejarah kesihatan peribadi mereka. Wallahi bukan niat saya untuk menghina… tapi lebih kepada sifat berhati-hati….

Alhamdulillah walaupun saya redho dengan apa yang berlaku tapi saya mahu anda semua lebih berhati2. Salam Santun Erat Silaturahim Wa Ukhuwah Fillah & Salam Teramat Sayang Untuk Adik-Adik Kak Pah dan Semua Anak-Anak Ummie Sharifah yang dikasihi di FB ini. Jazakumullahu khayran. – TS.blogspot

KESIMPULAN Warga Prihatin sedang diziarahi oleh Kartina Aziz dan para wakil dari Pertubuhan SENIMAN bersama warga Aura One Resources Sdn Bhd. Wakil SENIMAN mengesahkan berita tersebut. Cuma mengikut beliau insiden sebegini turut melibatkan tahap antibodi individu yang terlibat walaupun tidak menafikan keperluan kita berjaga jaga. Jika benar apa yang di dakwa oleh Arwah, sungguh kita merasa simpati dan sama sama mengambil iktibar. Apapun itulah yang dikatakan takdir dari Qada’ dan Qadar Allah, suatu yang telah ditetapkan menjadi asbab kepada kematian arwah. Semuga beliau benar benar redha dengan segalanya. Yang pasti kisah ini mengaitkan acara keagamaan yang baik di kediaman beliau. Beliau bertoleransi dengan tetamu juga dengan niat baik. sesungguhnya Allah itu maha adil dan tidak sesekali menganiaya hambanya. “Tidak ada kesusahan (atau bencana) yang menimpa melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”. At-Tagaabun, ayat 11 Rasulullah SAW sendiri mengatakan di dalam banyak hadis baginda bahawa ujian kesakitan waimah tertusuk duri sekalipun adalah laluan keampunan dari Allah.

Antara hadisnya “Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya” (HR Bukhari & Muslim) Kita harap pakar pakar kesihatan dapat tampil menyumbang pedoman bagi mengelakkan insiden yang sama. Sementara itu ada baiknya jika kita yang sedang mengidap penyakit berjangkit khususnya selsema dan batuk agar tidak ikut melakukan pelukan dan kucupan sewaktu bersalaman. Warga Prihatin memang mengamalkan budaya ini sewaktu menyambut tetamu yang datang bertali arus. Sesungguhnya budaya itu amat indah dan manis sekali. Adalah tidak manis jika tuan rumah menolak ajakan untuk berpelukan mesra. Dengan bersangka baik kami mendoakan kesejahteraan roh Almarhumah yang meninggalkan kita dan juga keselamatan kita yang terpaksa meneruskan hidup sebagai hamba Allah dengan persaudaraan Islam yang kekal abadi.

Doa selamat dari, WARGA PRIHATIN.

 

Ikhsan dari FB Aslinda Ismail

Share
This entry was posted on August 19, 2015, in Business.

Salam Syawal

Asalamualaikum sahabat ..

Mendung pagi ini mengizinkan saya untuk menulis sesuatu yang boleh kita kongsikan bersama .Hari ini dah 21hari kita menyambut syawal 1436H ..Gembira menyambut raya masih belum habis ..openhouse disana sini .. Sambutlah .. mana tahu  hari ini, bulan ini, tahun ini adalah tempuh terakhir buat kita , mudahan kita dipanjangkan umur agar kita dapat menikmati hidup seterusnya. Agar hidup kita dilindungi oleh Allah dari segala mala petaka dan sentiasa ada masa untuk beribadah kepadanya.  Cuba dengar sajak ini .. semoga dapat menginsafkan kita:-

Banyaklah lagi yang boleh anda baca di FB saya , banyak menfaat yang boleh kita kutip disana . Semoga persahabatan kita dapat terjalin dengan baik . Sahabat , apa yang merisaukan anda ketika ini ? Katakan ? Tuliskan ?Yang merisaukan saya ialah Negara kita Malaysia kini dibanjiri oleh pelbagai bangsa yang amat menakutkan kita. Mereka datang bukan saja untuk menagih rezeki tetapi cara mereka menarik rezeki yang sepatutnya menjadi milik kita terpaksa dikongsi oleh jutaan bangsa lain dibumi kita. Mereka menjadikan negara kita negara maksiat yang sangat bebas sehingga anak gadis kita pun terpaksa melacur untuk hidup mewah.

Apa kita harus buat ? Berwhatsaap je kah? Berfesbook je kah ? atau berdiam diri je kah ? Siapakah yang akan berjuang untuk kedaulatan BANGSA KITA – MELAYU. Lupakah kita tentang sejarah datuk nenek kita mempertahan dan memerdekakan bumi in. Berperang secara senyap adalah tektik mereka tetapi akhirnya menjadi buruan British . Kita terpaksa tunduk dengan undang-undang mereka .Hari ini kita pula menjadi buruan Yahudi untuk mengkafirkan seluruh umat Islam. Saya semakin takut sahabat .. bila melihat video seperti ini :

Selepas anda menonton kedua video ini jom kita sama-sama menghayati video yang ketiga ini. Jika nyawa saya berakhir disini inilah juga wasiat terakhir saya buat sahabat semua. Kita semua milik Allah , kita ini hambanya . Cuba hayati doa ini :-

Doa buat sahabat

Doa buat sahabat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Akhir kata cuba hayati video di bawah ini semoga ia memberi keinsafan kepada kita semua.

Sekian ..jika ada cerita menarik sila kongsikan di FB saya ..

Share