Jom berkebun

Selamat tahun baru 2016 sahabat .. Hari ini dah 7 hari kita berada didalam tahun baru .. saya harap kita kan terus berjaya menggapai impian. Hari ini saya terjumpa satu post istimewa dan ingin saya kongsikan dengan pengunjung semua … Kita masih tercari-cari kaedah yang betul untuk bercucuk tanam /berkebun. Kita ingin melihat hasil tanaman kita terus subur sedangkan kaedahnya kita tidak tahu .. Jadi teruskan membaca  k

anak pokok yg telah disemai dlm tanah camporan

anak pokok yg telah disemai dlm tanah camporan

Moh Buat Tanah Campuran

Kali ni teman nak share cara buat tanah campuran yang selalu teman buat … sebenarnya ada banyak cara lagi kalau kome cari di Google spt cara yang diajar oleh Jabatan Pertanian … tapi terpulang pada masing2 … asalkan pokok elok hidup/tumbuh subur udah ler … okay moh tengok apa bahan2 yang diperlukan …

Selamat Mencuba !

1. Tanah Hitam … teman guna tanah hitam jenis ni … tanah hitam ni tinggi kandungan humus/bakteria juga bertindak sebagai penggembur tanah … maknanya tanah tak mudah menjadi padat bila disiram setiap hari dan udara boleh tembus untuk akar bernafas melalui liang2 tanah

 

2. Tanah Merah … tanah merah ni bukan dari Kelantan … hehe gurau jer … tanah merah perlu ada dalam tanah sebab tanah jenis ini tinggi kandungan mineral (nutrien/baja semulajadi) selain sifatnya yang baik dalam memegang dan menyimpan baja/nutrien dalam tempoh yang lama … jadi tak perlu nak membaja tanaman selalu … biasanya 1 minggu 1 kali atau 2 minggu 1 kali … walaubagaimanapon tanah jenis ini mudah padat bila disiram selalu dan keras bila kering jadi akar susah nak bernafas dan tumbuh membesar di dalam tanah … oleh itu perlu dicampur bersama dengan tanah hitam/tanah kompos/tanah bakar …

 

3. Tahi Kambing … tahi kambing bertindak sebagai baja organik yang membekalkan nutrien kepada tanaman selain menjadi makanan kepada humus/mikrob dalam tanah … mikrob sangat2 penting di dalam tanah kerana dapat membantu akar menyerap nutiren/baja dengan lebih efisien dan juga menyuburkan tanah … penggunaan tahi kambing lebih baik berbanding tahi ayam kerana kurang bau … tidak panas dan lambat habis (slow release fertilizer) … tahi kambing juga tinggi kandungan Nitrogen penting untuk tumbesaran anak pokok dan daun baru dan juga sesuai untuk tanaman sayuran berdaun …

 

4. Tabur 2 bag tanah hitam tersebut dan buatkan seperti kawah ditengah2nya …

anak benih yg sedang membesar

anak benih yg sedang membesar

 

5. Taburkan 1bag tanah merah tadi di tengah2 tanah hitam tadi

 

6. Gaulkan kedua2 tanah tadi sehingga sebati ..

 

7. Selepas gaul kedua2 tanah tadi buatkan kawah di tengah2nya dan campurkan pula 2 skop besar        tahi kambing

 
8. Akhir sekali gaul tahi kambing tersebut bersama tanah2 yang telah dicampur tadi
9. Teman guna polibag 16×14 … boleh juga guna pasu atau apa2 bekas yang sesuai untuk tanam pokok yang besar
10. Isikan tanah campuran tadi ke dalam polibag/pasu … biasanya kalau

anak benih yg sudah tumbuh perlu di ubah untuk mendapatkan cahaya matahari yg cukup

anak benih yg sudah tumbuh perlu di ubah untuk mendapatkan cahaya matahari yg cukup

2 bag tanah hitam + 1bag tanah merah boleh dapat 2 setengah pasu … boleh juga tambah cocopeat bagi menjimatkan tanah … bawah isi tanah dan atas isi cocopeat … atau cocopeat digaul bersama tanah campuran
Selepas tanam boleh disiram dengan larutan baja AB … penggunaan baja AB adalah seminggu sekali atau 2minggu sekali … siram pada waktu awal pagi sebelum jam 10 … hari2 lain boleh siram air biasa …

Share

Mulberry

Pokok Mulberry

Pokok Mulberry

Pokok mulberry ni saya tanam depan umah jer..tepi parit lagi..Alhamdulillah menjadi jadi berbuah..berusia 4 tahun..Rezeki dari bumi berkat berjasa dgn tanah..
Kelmarin saya ambil daun mulberry yg tua dan di rebus utk gout en.suami… Semalam buahnya saya petik buat jem Mulberry..Hari ni untuk lunch saya ambil pucuknya yg muda utk masak lemak dengan labu…sedap sangat rasa lemak lemak gitu..rasa pucuk labu pun ada…Buat kek pun saya dah cuba…
Tahukah anda semua bahawa pokok Mulberry sangat byk khiasatnya…saya dah pernah share dulu khiasatnya..hari ini saya copy paste lagi…Khasiat buah dan Daun Mulberry

 

Baca ya…
*Daun Mulberry* ini adalah ideal untuk membantu mengatasi atau
mengurangkan penyakit berikut :
1. Penawar dan mencegah penyakit kencing manis (diabetes)

pokok Mulberry

pokok Mulberry

2. Mengawal serta mengurangkan kolesterol dalam pembuluh darah
3. Mengawal serta mengurangkan tekanan darah tinggi
4. Membantu mengelakkan serangan sakit jantung
5. Membantu dalam kehilangan berat badan
6. Mengurangkan keadaan asma yang teruk
7. Melambatkan proses penuaan dan meremajakan kekuatan anda
8. Mengurangkan risiko kerapuhan tulang kerana kandungan kalsium yang
tinggi

 

buah Mulberry

buah Mulberry

9. Meredakan batuk, perasaan cemas dan kegelisahan
10. Mengurangkan kesakitan ketika datang haid
11. Membantu perjalanan haid yang tidak teratur

12. Menambahkan tenaga

13. *Meningkatkan produksi susu badan*
14. Membantu mengurangkan migraine, sukar tidur malam (insomnia) dan
hipertensi
15. Memiliki semua 18 asid amino dan mengandungi vitamin B, B1, B2, C,
asid folik, potassium yang amat diperlukan
16. Membantu, mencegah dan mengurangkan risiko penyakit kanser
(antioksidan)

Utk cara cara penggunaa pokok mulbarry dari pucuk hingga ke akar anda boleh klik di sini..
👇👇👇👇👇
http://www.khasiatherba.com/her…/khasiat-pokok-mulberry.html
Dan
P/s: Pada sesiapa yg minat dan berhajat nak beli  anak pokok ( benih ) sms /whatApp 0173980193

Share dari FB Shiema Yunos’s page

Share

Serai Wangi

Serai Wangi

Serai Wangi
Cymbopogon nardus

 

SERAI WANGI -Cymbopogon nardus

1. Melegakan senggugut
Untuk wanita yang mempunyai masalah senggugut. Cuba amalkan meminum teh serai setiap pagi ketika datang bulan, bukan sahaja senguggut, malah rasa mual juga akan tutut hilang.

2. Agen pencegah kanser
Setiap 100 gram serai mengandungi anti oksidan pencegah kanser. Elemen semulajadi yang terdapat dalam serai dipercayai boleh mematikan sel kanser aktif tanpa merosakkan sel sihat.

3. Menurunkan tekanan darah
Serai juga banyak dimanfaatkan untuk mengurangkan tekanan darah serta merangsang peredaran darah. Dengan mengambil minuman yang mengandung serai setiap hari, ia sangat membantu dalam menurunkan hipertensi.

4. Mencantikkan kulit
Penggunaan daun serai juga sudah tidak asing dalam bidang kosmetik. Efek dari penggunaan kosmetik yang mengandung daun serai adalah dapat menghilangkan jerawat dan berfungsi juga sebagai penyegar wajah.

5. Mengubati infeksi kulit
Serai memiliki kandungan zat anti-mikroba dan anti-bakteria. Kandungan tersebut berguna khususnya dalam mengubati infeksi(jangkitan) pada perut, usus, saluran najis dan luka. Serai juga banyak dipercayai dapat menyembuhkan berbagai macam penyakit seperti infeksi kulit, tipus, keracunan makanan, dapat juga menghilangkan bau badan.

6. Sebagai diuretik
Serai juga diketahui berkhasit sebagai diuretik, meredakan kejang-kejang otot dan anti-rematik. Salah satu cara memanfaatkan serai adalah dengan cara merebusnya untuk mengatasi gejala batuk. Sebanyak 5 gram akar serai dicuci, direbus dengan 1 gelas air selama 15 minit. Lalu air rebusan serai tersebut diminum. Bolehlah diamalkan dua kali sehari.

7. Memutihkan gigi
Masalah gigi kuning akibat merokok sudah lazim kita dengari. Jangan risau, ia boleh di atasi dengan mengunakan serai sahaja. Caranya, tumbuk halus dua batang serai yang di potong kecil dengan sedikit arang dapur dan gosokkan pada gigi anda. Lakukan tiga kali seminggu dan lihat hasilnya.

8. Mengatasi masalah perut
Teh serai mampu mengatasi gangguan pencernaan, sakit perut, perut berangin, kejang usus dan cirit birit. Serai membantu mengurangkan angin dalam usus sekaligus mencegah pembentukan gas berlebihan.

9. Serai sebagai ‘Pain Killer’
Jika anda mengalami sakit gigi, sakit otot dan sendi, minum teh limau berserai pasti dapat melegakan sakit anda itu. Ia bertindak sebagai penahan sakit semula jadi.

10. Detoksifikasi
Jika anda ingin tahu, serai mempunyai elemen yang bertindak sebagai detoksifikasi. Serai dapat membantu anda melancarkan pemubuangan air kecil sekaligus membersihkan organ pencernaan, hati, pankreas, pundi kencing dan buah pinggang.

11. Untuk wanita lepas beraslin
Daun serai yang dibalut dengan besi atau batu panas digunakan untuk tuaman yang bertungku pada kawasan urat saraf yang lemah, penyakit bisa otot-otot, sendi, mengecutkan rahim yang bengkak, memecahkan lendir, darah dan angin. Air rebusan daun serai (lebih baik jika dicampurkan dengan daun sirih dan gandarusa) digunakan bagi mandian ibu dalam pantang selepas bersalin dan untuk penyakit lemah otot dan sendi

12. Agen halau serangga dan pencuci.
Boleh menghalau lipas, lalat, anai-anai, semut.(dijadikan pencuci lantai)

Selamat mencuba dan mengamalkan.

Info dari – Denaihati Network – Facebook

 

Share